منابع مشترک
نوشته شده توسط : Mihayloo

سهام عادی نوعی اوراق بهادار است و نشان دهنده مالکیت در یک شرکت دولتی یا خصوصی است. همه شرکت ها دارای سرمایه گذاران سهام عادی یا سهام عادی هستند که سهام عادی دارند. دارندگان سهام عادی این قدرت را دارند که در مورد تصمیمات مهم شرکت و استراتژی آینده آن رای دهند.

سهامداران یا سهامداران مشترک می توانند افراد، شرکت ها یا مؤسساتی باشند که حداقل یک سهم از سهام یک شرکت را در اختیار دارند. نام آنها در اوراق سهام صادر شده درج شده است. سهامداران عادی به عنوان مالکان شرکت، پاداش های مالی دریافت می کنند و ریسک های مرتبط با شرکت را متحمل می شوند.

نکات کلیدی یادگیری

  • سهام عادی اوراق بهاداری است که نشان دهنده مالکیت سهام در یک شرکت است. سهامداران عادی کسانی هستند که سهام شرکت را در اختیار دارند و گواهی سهام قانونی به نام خود دارند
  • برخلاف اوراق با درآمد ثابت، سهامداران عادی هیچ گونه بازپرداخت ثابتی را به سرمایه گذاران وعده نمی دهند. پاداش های مالی به عملکرد مالی شرکت سرمایه پذیر بستگی دارد
  • سهامداران عادی از طریق افزایش ارزش سهام و/یا سود تقسیم شده به عنوان سود سهام پاداش دریافت می کنند. از جنبه نزولی، سهامداران عادی ریسک از دست دادن سرمایه اولیه خود را در صورت کاهش قیمت سهام شرکت یا زیان ده بودن شرکت دارند.
  • اگر شرکت منحل شود، سهامداران عادی آخرالزمان پرداخت می شوند زیرا دارندگان بدهی دارایی های شرکت دارای اولویت هستند. در برخی موارد، آنها خطر از دست دادن کل سرمایه خود را دارند
  • سهامداران عادی حق رای دادن در مورد تصمیمات کلیدی شرکت را دارند. آنها همچنین از حق تقدم برای خرید سهام اضافی با قیمت تخفیف برخوردار هستند، در صورتی که شرکت از طریق انتشار حقوق سرمایه افزایش دهد.
  • می تواند چندین طبقه از سهام عادی وجود داشته باشد که هر طبقه دارای حقوق و استحقاق متفاوتی است

سهام مشترک توضیح داده شد

ما برخی از ویژگی های سهام عادی را فهرست کرده ایم.

به سرمایه گذاران باز می گردد

برخلاف اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه، این اوراق شرایط بازپرداخت ندارند. پاداش حاصل از سهام عادی ناشی از افزایش قیمت سهام و سود تقسیم شده به صورت سود سهام است. با این حال، پرداخت سود سهام اجباری نیست. بسیاری از کسب و کارها سود سهام پرداخت نمی کنند، به خصوص زمانی که در مرحله رشد چرخه حیات شرکت هستند.

با این حال ، پس از شروع ، آنها تمایل دارند که به طور مرتب ، یا سه ماهه ، دو بار در سال یا سالانه (به طور معمول بسته به کنوانسیون در کشور) به طور مرتب اعلام و پرداخت کنند. سرمایه گذاران همچنین از طریق تقدیر از قیمت سهام بازپرداخت می کنند و امیدوارند هنگام فروش سهام ، سود سرمایه را بدست آورند. این کار به صورت خصوصی یا از طریق بورس اوراق بهادار انجام می شود در صورتی که سهام برای فروش عمومی ذکر شده باشد.

خطرات برای سرمایه گذاران

سهام عادی به دلیل دارندگان دارای ادعای اولویت پایین تر در برابر دارایی های شرکت ، خطرناک تر از سهام اوراق بهادار یا بدهی است. ریسک سهامداران مشترک افت قیمت سهام است و شرکت متحمل ضرر و زیان می شود و در نتیجه هیچ گونه پرداخت سود سهام ایجاد نمی شود. اگر یک شرکت ورشکسته شود ، آخرین سهامداران مشترک پرداخت می شوند. در صورت انحلال ، شرکت ها ابتدا طلبکاران را پرداخت می کنند ، سپس سهامداران را قبل از سهامداران مشترک ترجیح می دهند. در بعضی موارد ، سهامداران مشترک می توانند کل سرمایه گذاری خود را از دست بدهند.

انتشار قیمت و APIC

سهام مشترک در ابتدا با قیمت شماره ثبت می شود. مقدار PAR یا اسمی به طور جداگانه از قسمت اضافی فوق ثبت می شود. به عنوان مثال ، اگر سهم با ارزش 1 در 1. 75 صادر شود ، به عنوان 1 در سرمایه سهم و 0. 75 در سرمایه پرداخت شده اضافی (APIC) یا حق بیمه سهام ثبت می شود.

حقوق سهامداران مشترک

سهامداران مشترک حق رأی دادن به تصمیمات خاص شرکت ، مانند انتصاب هیئت مدیره را دارند. آنها همچنین غالباً از حقوق پیشگیرانه (وابسته به سیستم حقوقی کشور مربوطه) برخوردار هستند و به آنها امکان می دهند تعداد مشخصی از سهام جدیدی را که این شرکت قبل از در دسترس بودن در دسترس سرمایه گذاران جدید ارائه داده است ، خریداری کنند. حقوق پیشگیرانه برای سهامداران مشترک جذاب است زیرا یک شرکت معمولاً آن را با قیمت مشترک به هر سهم ارائه می دهد.

چندین کلاس

چندین کلاس از سهام مشترک یا معمولی وجود دارد. هر یک از کلاس ها می توانند حق رأی متفاوت ، محدودیت در فروش و حق سهام را داشته باشند. نمونه ای از کلاسهای سهم چندگانه ساختار کلاس A و کلاس B است. هر سهم کلاس B ممکن است دارای 10 حق رأی باشد ، در حالی که هر سهم کلاس B ممکن است فقط 1 حق رای گیری داشته باشد. در برخی موارد ، این شرکت ممکن است محدودیت هایی را برای تجارت سهام مشترک یک کلاس سهم خاص قرار دهد.

یافتن سهام مشترک در صورتهای مالی

در اینجا برخی از گزیده هایی از گزارش سالانه 2018 Amazon ، Inc. سهام مشترک را می توان در مکان های مختلف یافت.

در صفحه اول گزارش سالانه آنها ، آنها تعداد سهام مشترک را شامل شده اند.

در بخش بالا در مورد عوامل خطر، این شرکت ریسک های مختلفی را بیان کرده است که می تواند باعث نوسان قیمت معاملات سهام عادی آنها شود.

در ترازنامه شرکت تعداد سهام عادی را در قسمت بدهی ها و حقوق صاحبان سهام درج کرده است. سهام مجاز نشان دهنده تعداد سهام عادی است که شرکت مجاز به انتشار قانونی است. سهام منتشر شده سهام عادی منتشر شده توسط یک شرکت یا تعداد کل سهام موجود به صورت فیزیکی است.

سهام خزانه، سهام عادی است که منتشر می شود اما به عنوان بخشی از بازخرید سهام توسط شرکت خریداری می شود. بازخرید سهام یا بازخرید سهام معاملاتی هستند که در آن یک شرکت سهام خود را از بازار آزاد یا مستقیماً از سهامداران بازخرید می کند.

سهام موجود به عنوان سهام منتشر شده منهای سهام خزانه محاسبه می شود.

در صورتهای تلفیقی حقوق صاحبان سهام شرکت، شرکت جزئیات تغییرات مربوط به سهامداران عادی را درج کرده است. شرکت‌ها گزینه‌های سهام کارمندان را به عنوان نوعی غرامت سهام به کارمندان و مدیران خود می‌دهند. برخلاف سهام عادی، اختیار معامله مانند ابزارهای مشتقه است. هنگامی که این گزینه ها اعمال می شوند، به سهام عادی تبدیل می شوند و تغییرات در صورت های حقوق صاحبان سهام منعکس می شود.

شرکت آمازون یادداشتی در مورد حقوق صاحبان سهام آورده است. آنها در این یادداشت جزئیات کلیه سهام عادی خود را درج کرده اند. آنها همچنین یک به روز رسانی در مورد بازخرید سهام عادی ارائه کرده اند.





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: