بازار، دروازه ورود به فرهنگ باستان ایرانیان
نوشته شده توسط : Mihayloo

Bazaar, a Gateway into Iranians Ancient Culture

آیا تا به حال به سفری در زمان فکر کرده اید که در یک نگاه زندگی محلی ایران را ببینید؟آن وقت آرزوی خود را در دل هر بازار ایرانی برآورده می کنی!

ما اساساً بازار را صرفاً یک مکان تجارت می دانیم، هر چند که در ژرفای تاریخ بازار ایران کاوش کنیم، ثابت می کند که بازار نه تنها فراتر از یک «مکان» است، بلکه بیش از هر چیز جامعه ای بوده که چندین هزار سال قبل از میلاد به دنیا آمده است. به تدریج با گسترش روستاها شکل می گیرد، از طریق سلسله های مختلف به بلوغ می رسد و به یک جامعه مستقل تبدیل می شود. جامعه ای که به ویژه در دوران اسلامی که بازار به عنوان یک تشکل صنفی نقش بسزایی در مقاومت در برابر حکومت ها و حاکمان ظالم داشت، به نماد همبستگی و پایداری تبدیل شد.

Shiraz Bazaar, the essential sense of color and scent

بازار شیراز حس اساسی رنگ و بوی امین کریمی |طعم ایران

انواع بازار و عناصر آنها

آیا می توانید تصور کنید بازاری دارای شخصیت و شخصیت خاص خود باشد؟خوب اگر پاسخ مثبت است، پس شما یک قدم جلوتر هستید.

در کنار تأثیرات اجتماعی غیرقابل انکار بازارهای ایران، انواع بازارها بر اساس عملکرد و ویژگی‌های معماری طبقه‌بندی شدند که به بازارهای متمرکزی که اساساً در اطراف میدان‌هایی مانند بازار میدان امام اصفهان، بازار گنجعلی‌خان کرمان، میدان خان یزد ساخته می‌شدند، طبقه‌بندی شدند. بازار و سبزه میدان تهران با تفاوت‌هایشان با بازار کلاسیک ایرانی شناخته می‌شوند.

از سوی دیگر، بازارهای خطی «بازارهای کلاسیک ایرانی» محسوب می شدند. این بازارها یا به صورت ارگانیک گسترش یافتند، مانند بازار بزرگ معروف تهران و بخشی از بازار کرمان. راسته، دالان (تالار، راهرو)، چارسو، میدان (میدان)، جلوخان (میدان میدان) و مناطق معماری از جمله هجره یا دوکن (فروشگاه کوچک)، کاروانسرا، تیمچه (مینی کاروانسرای) و قیصریه به زیبایی یکدیگر را تکمیل می کنند.

بازارها به‌عنوان مجتمع‌های تجاری و خدماتی به ردیف مغازه‌هایی به نام راسته تقسیم می‌شدند که نام هر کدام به دلیل تخصص و صنعت یا کالایی که می‌فروختند: مسگرها= مسگران، سرزمین‌های مادری بازاریان: راسته خراسانی‌ها یا منطقه‌ای مهم معماری در نزدیکیبازار.«راسته زرگرها» مستقیماً به مغازه‌های صنعت زرگری اشاره می‌کرد و در مناطق خاصی به نام «قیصریه» قرار داشت که برای فروش اقلام ظریف یا گران‌قیمت دوکانی‌ها در نظر گرفته می‌شد.

Charsoo تجلی عظمت معماری در قلب بازار ایران است. هنگامی که دو Rastehs مانند دو عاشق در تقاطع متحد می شوند و Charsoo در مرکز جذب به دنیا می آید.

Temporary Bazaar in Tehran

بوی تاریخ و کاردستی در بازارهای ایران ، کیت بوردمن |سلیقه

صلح جوی حاکم بر قانون

برای حفظ فضای بین مردم و تجار ، قوانین تنظیم شده است. آنها باید رعایت می شدند وگرنه بازاریابان با مجازات روبرو می شدند. قیمت ها به طور مرتب توسط شخصی به نام "Muhtaseb" بررسی می شد تا مبادا محصولات با کیفیت پایین را تقلب یا بفروشند. Muhtaseb فردی خردمند و قدرتمند بود که احکام آن بسیار قابل اعتماد بود.

مکانهایی که هر شغل ایجاد شده از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. هرچه آنها به مرکز شهر نزدیکتر بودند ، ارزش اقتصادی آنها بیشتر بود ، و به آنها امنیت بیشتری اشاره نکردند ، مانند "Rasteh Zargar-Ha".

اسکان کاروانی که با حیوانات چهار پا در داخل بازار سفر می کردند ممنوع بود. بنابراین آنها کاروانسراها را در نزدیکی دروازه های شهرها ساختند. Caravanserais مجهز به اتاق ها و حمام ها بود تا بازرگانان بتوانند قبل از عزیمت به بازار ، استراحت خوبی داشته باشند و استراحت خوبی کسب کنند.

آموزش کودکان در خانه و در مساجد نامناسب تلقی می شد ، بنابراین آنها مدارس مذهبی را در نزدیکی بازار ساختند.

The alive atmosphere in Bazaars of Iran

بازار در مقیاس کوچکی از یک کشور به نام Isfahan Bazaar ، Daisy Lorenzi |سلیقه

بازار ویترین فرهنگ یک کشور

بازارها در اطراف مهمترین مسیرهای شهرها شکل گرفتند و از یکی از دروازه های شهر که به مرکز شهر شهر منتهی می شود ، گسترش یافت. به عنوان "بزرگراه های اتصال" شهرها ، دولت ها از بازار به عنوان تریبون برای اطلاع مردم از اعلامیه های جدید استفاده کردند. شخصی به نام "Jarchi" ، در وسط جمعیت روی سکو ایستاده و فریاد می زند "توجه! ، من یک اعلامیه دارم."

با توجه به محوریت محلی بازار ، امکانات و مناطقی مختلف مانند مساجد ، کاروانسراس ، حمام های عمومی ، مدارس مذهبی و نقاط دیدنی شهرها یا در نزدیکی بازار یا در حاشیه های آن ساخته شده است.

علاوه بر این ، اهمیت وضعیت اجتماعی بازاریابان ، بازار را به مکانی مناسب برای فعالیت های اجتماعی تبدیل کرده است. در طول جشن های ملی (نوروز) و جشن های مذهبی ، بازارهای تزیین شده و روشنایی زیبایی می پوشیدند. در دوره های عزاداری ، به ویژه در محرم ، بازارها کرکره های خود را بستند ، لباس سیاه پوشیده و درگذشت امام حسین را از طریق آیین های بسیار ویژه سوگوار کردند.

بنابراین ، بازارها را می توان دروازه ای به فرهنگ باستان و مذهبی ایران در نظر گرفت.

Colorful crafts in Bazaar

سفر به صنایع دستی یک ملت در بازارهای ایران ، یزد بازار ، دیزی لورنزی |سلیقه

بازار- بیش از فقط یک بازار

گذشته از بازارهای موقت بدون سقف در شهرهای کوچکتر ، بازارهای دائمی در شهرهای بزرگتر مانند تهران ، تبریز ، اصفهان و قازین آنها را در مواقع سرماخوردگی و گرما می ساختند. یک بازار ایرانی که نام او لیست سایتهای میراث یونسکو را گلدوزی می کند ، Bazaar Tabriz Great است. این بازار به طور محافظت از همه وسایل خود در زیر سقف ، بزرگترین بازار بام در جهان شناخته شده است.

در حالی که در هر بازار در ایران قدم می زنید ، از بوی دعوت کننده غذای ناشی از رستوران های بازار ، دلگیر خواهید شد. رستوران های موجود در بازارها مدتهاست که بهترین غذاها را ارائه می دهند. جمله ای وجود دارد که می گوید هرچه شراب قدیمی تر باشد ، طعم آن بهتر می شود ، همین مورد در مورد این رستوران ها نیز صدق می کند. پیاده روی طولانی به دنبال ناهار در یکی از رستوران های 150+ ساله در یک بازار به نظر می رسد مانند یک ایده عالی! بسیاری از مردم ، از جمله گردشگران ، این رستوران ها برای شاموشیری ، شرف-الی اسلام و مسلمانان که طعم آسمانی کباب را در بازار بزرگ تهران ارائه می دهند.

وعده غذایی ایرانی بدون چای کامل نیست. بنابراین به دنبال یک غذای خوشمزه فارسی مانند کباب یا "ابگوشت" (با نام مستعار دیزی) ، درمان خود را با یک فنجان معطر چای ایرانی در یکی از بسیاری از خانه های چای موجود در بازارها معالجه کنید. در سفر بعدی خود به ایران ، فراموش نکنید که "Haj-ali Teahouse" را بپردازید- به معنای واقعی کلمه ، کوچکترین چای خانه در جهان- بازدید از بازار بزرگ تهران.

در کل ، بازارها به جای مکان های اقتصادی ، جوامع متحد بودند.

Invite yourself to the taste and scent in Bazaars of Iran

یک دعوت غیرقابل انکار به خوشمزه ترین غذاها در رستوران های سنتی بازار ، هانی رحاتی |سلیقه

توسط سارا Kheirdoust / Tasteiran

هیچ بخشی از این محتوا شامل متون ، عکس ها و برنامه های سفر ممکن است به هر شکلی یا به هر وسیله بدون مجوز کتبی قبلی منتشر یا توزیع شود و به Tastiran مراجعه کند.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: