سازنده بازار خودکار (AMM) چیست؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

یک سازنده خودکار بازار (AMM) ابزاری مبادله رمزنگاری غیر متمرکز (DEX) است که از استخرهای دارایی رمزنگاری برای تجارت بدون کتاب سفارش استفاده می کند. سازندگان خودکار بازار یکی از اولین کاربردهای مالی غیر متمرکز هستند و تا به امروز محصولات مشهور هستند.

DEX (مبادله غیر متمرکز) ، بر خلاف صرافی های متمرکز ، به دنبال از بین بردن فرآیندهای میانی درگیر در تجارت رمزنگاری است. آنها از سیستم های تطبیق سفارش یا زیرساخت های ذخیره سازی نگهبان استفاده نمی کنند (جایی که مبادله کلیدهای خصوصی کیف پول را ذخیره می کند). DEX (مبادله غیرمتمرکز) استقلال را تشویق می کند تا کاربران بتوانند معاملات را مستقیماً از کیف پول بدون کنترل آغاز کنند (کیف پول که در آن شخص کلید خصوصی را کنترل می کند).

DEX (مبادله غیر متمرکز) همچنین جایگزین سیستم های تطبیق سفارش و سفارش کتاب با پروتکل های جداگانه به نام AMM است. این پروتکل ها از قراردادهای هوشمند - برنامه های رایانه ای خود اجرایی - برای قیمت گذاری دارایی های دیجیتال و تأمین نقدینگی استفاده می کنند. در این حالت ، پروتکل نقدینگی را در قراردادهای هوشمند ترکیب می کند. بنابراین ، کاربران در واقع علیه همتایان (معامله گر دیگر) تجارت نمی کنند - در عوض ، نقدینگی موجود در قراردادهای هوشمند را تجارت می کنند. چنین قراردادهای هوشمند اغلب به عنوان استخرهای نقدینگی گفته می شود. نمونه هایی از AMM Uniswap ، Balancer و Curve است.

یک سازنده بازار خودکار (AMM) چگونه کار می کند؟

هدف اصلی AMM اطمینان از این است که کاربران می توانند با وجود عدم حضور همتایان (یک معامله گر دیگر) با پیشنهادات مربوطه ، رمزنگاری را در همه زمان ها تجارت کنند. بنابراین ، در حالی که AMM دارای جفت های تجاری است ، آنها به کتاب های سفارش تکیه نمی کنند. در عوض ، آنها از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند که استخرهای ویژه رمزهای رمزنگاری شده را به طور خاص طراحی می کنند تا نقدینگی مورد نیاز برای تجارت بدون درز را فراهم کنند.

به طور معمول ، یک استخر نقدینگی از دو دارایی رمزنگاری تشکیل شده است که یک جفت تجارت خاص مانند ETH و USDT را تشکیل می دهند. ارزش دارایی ها در استخر نقدینگی با دقت تنظیم می شود تا با فرمول ریاضی مجموعه مطابقت داشته باشد. مشهورترین فرمول احتمالاً A*B = C است که فرمولی است که توسط UNISWAP استفاده می شود ، که تا کنون تولید کننده پیشرو در بازار است. در این فرمول ، "A" مجموع یک دارایی است ، "B" مجموع دارایی دیگر است و "C" یک ثابت ثابت است. این فرمول تضمین می کند که نقدینگی کل در استخر ثابت باقی مانده و به شما امکان می دهد تا با استفاده از قراردادهای هوشمند ، نسبت قیمت بین دو دارایی را به صورت الگوریتمی کنترل کنید.

اصل عملکرد بسیار ساده است. اگر کاربر ETH (پرداخت USDT) را از استخر نقدینگی ETH-USDT خریداری کند ، تعداد نشانه های ETH در استخر کاهش می یابد و تعداد نشانه های USDT افزایش می یابد. این به الگوریتم استخر دستور می دهد تا نسبت قیمت بین دو دارایی را بر این اساس تنظیم کند تا فرمول A * b = c حفظ شود. پروتکل های دیگر ، مانند بودجه منحنی ، فرمول های پیچیده تری را اعمال می کنند ، اما اصل اساسی یکسان است و تضمین می کند که اگر نقدینگی کافی در استخر وجود داشته باشد ، کاربران می توانند انتظار داشته باشند که قیمت نقل قول را برای تجارت مورد نظر دریافت کنند.

استخرهای نقدینگی

AMM برای کار صحیح به نقدینگی نیاز دارد. استخرهای با بودجه کافی مستعد لغزش هستند. برای کاهش لغزش ، AMMS کاربران را ترغیب می کند تا دارایی های دیجیتالی را در استخرهای نقدینگی ارائه دهند تا سایر کاربران بتوانند آن وجوه را تجارت کنند. به عنوان یک انگیزه ، این پروتکل به ارائه دهندگان نقدینگی (LPS) با بخشی از کمیسیون های پرداخت شده در معاملات انجام شده در استخر پاداش می دهد.

به عنوان مثال ، اگر سپرده شما 1 ٪ از نقدینگی که در استخر نگهداری می شود ، یک نشانه LP دریافت می کنید که 1 ٪ کمیسیون های جمع شده را برای معاملات در آن استخر نشان می دهد. اگر ارائه دهنده نقدینگی بخواهد از استخر خارج شود ، آنها نشانه LP خود را بازخرید و سهم خود را از هزینه های معامله دریافت می کنند.

LP می تواند برای تقویت بازده استفاده شود. برای استفاده از این مزیت ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که نسبت مناسب دارایی های دیجیتال را به استخر نقدینگی در پروتکل AMM واریز کنید. پس از تأیید سپرده ، پروتکل AMM نشانه های LP را برای شما ارسال می کند. در بعضی موارد ، می توانید این نشانه ها را در یک پروتکل وام جداگانه واریز کرده و علاقه اضافی دریافت کنید.

اهمیت جذب نقدینگی چیست؟طبق اصل AMM ، هرچه نقدینگی بیشتر در استخر باشد ، لغزش سفارشات بزرگ کمتر است. و این به نوبه خود به شما امکان می دهد حجم بیشتری را به سکو و غیره جذب کنید.

چیز دیگری وجود دارد که باید هنگام تأمین نقدینگی AMM - ضررهای ناپایدار - در نظر داشته باشید.

ضرر ناپایدار چیست؟

خطرات مرتبط با استخرهای نقدینگی شامل از بین رفتن ناپایدار است. آنها هنگامی بوجود می آیند که نسبت قیمت دارایی های ترکیبی در نوسان باشد. هنگامی که نسبت قیمت دارایی ترکیبی از قیمت سرمایه گذاری در آن منحرف می شود ، LP به طور خودکار ضرر و زیان را متحمل می شود. در عین حال ، هرچه قیمت تغییر بیشتر شود ، ضررهای وارده بیشتر می شود. تلفات ناپایدار معمولاً بر استخرهای حاوی دارایی های دیجیتالی بی ثبات تأثیر می گذارد.

با این حال ، این ضرر غیرقانونی است ، زیرا این احتمال وجود دارد که نسبت قیمت بهبود یابد. ضررها فقط درصورتی که LP قبل از تغییر نسبت قیمت به برعکس ، وجوه را برداشت می کند ، دائمی می شود. علاوه بر این ، باید در نظر داشت که درآمدهای بالقوه از هزینه معاملات و نرخ LP در نشانه ها گاهی اوقات می تواند چنین ضررهایی را پوشش دهد.

هنگام واریز با AMM احتیاط کنید و مطمئن شوید که عواقب ضرر ناپایدار را درک می کنید.

نتیجه

AMMS در مراحل سازنده خود قرار دارد. AMM هایی که امروزه می شناسیم و از آنها استفاده می کنیم ، مانند Uniswap ، منحنی ، از نظر طراحی ظریف هستند اما از نظر عملکرد بسیار محدود هستند. در آینده احتمالاً AMM های خلاقانه تری وجود خواهد داشت. همه اینها باید به کمیسیون های پایین تر ، اصطکاک کمتر و در نهایت نقدینگی بهتر برای هر کاربر DEFI منجر شود.

درباره Pontem

Pontem Network یک استودیوی محصول است که در جهت ورود به گنجاندن مالی جهانی است که توسط blockchains - در درجه اول APTOS ، مقیاس پذیرترین و ایمن ترین شبکه L1 است. ما با APTOS برای ساختن DAPP های بنیادی ، ابزارهای توسعه ، AMM ها و موارد دیگر همکاری می کنیم. اولین DAPP ، LiquidSwap - اولین AMM برای APTOS - در حال حاضر به عنوان نسخه آزمایشی در دسترس است.

برای به روزرسانی در مورد کار ما ، حتماً Pontem را در توییتر دنبال کنید ، در Medium مشترک شوید و با ما در Telegram ارتباط برقرار کنید.




:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: