استیبل کوین های الگوریتمی: کدام توکن ها پس از سقوط UST در معرض خطر هستند؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

استیبل کوین های الگوریتمی: کدام توکن ها پس از سقوط UST در معرض خطر هستند؟عکس: greenbutterfly / Shutterstock. com

سقوط استیبل کوین TerraUSD (UST) بازارهای ارزهای دیجیتال را در اوایل ماه مه 2022 به رکود کشاند و بیت کوین (BTC) را به 25401 دلار در روز کاهش داد - پایین ترین سطح در 18 ماه گذشته.

چه چیزی باعث از کار افتادن استیبل کوین الگوریتمی شد و چه توکن های دیگری مکانیسم مشابهی در آن وجود دارد؟در اینجا نگاهی به تحلیل استیبل کوین الگوریتمی بلندمدت می اندازیم.

نحوه عملکرد استیبل کوین های الگوریتمی

استیبل کوین ها ارزهای دیجیتالی هستند که توسط دارایی های ذخیره مانند ارزهای فیات، اغلب دلار آمریکا یا قیمت کالا پشتیبانی می شوند. آنها قصد دارند با ارزی که پس می‌گیرند، پیوند 1:1 را حفظ کنند.

گزارش گلدمن ساکس در مورد اقتصاد استیبل‌کوین‌های الگوریتمی توضیح داد که این دارایی‌های دیجیتال «تقریباً مشابه سهام صندوق‌های بازار پول هستند: ادعاهای قابل معامله در مورد اوراق بهادار کم‌ریسک و کوتاه‌مدت که از نقطه نظر اقتصادی تقریباً معادل پول نقد هستند».

استیبل کوین‌های الگوریتمی عمدتاً در ایالات متحده استفاده می‌شوند، همانطور که گروه کاری رئیس‌جمهور در بازارهای مالی در مورد استیبل کوین‌ها گزارش می‌دهد تا «تسهیل تجارت، وام دادن یا استقراض سایر دارایی‌های دیجیتال، عمدتاً بر روی یا از طریق پلت‌فرم‌های معاملاتی دارایی دیجیتال.

طرفداران بر این باورند که استیبل کوین ها می توانند به طور گسترده توسط خانوارها و مشاغل به عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار گیرند.

علاوه بر این، استیبل کوین‌ها به سرمایه‌گذاران و معامله‌گران اجازه می‌دهند تا در بازارهای ارزهای دیجیتال بدون قربانی شدن در نوسانات قیمت، باقی بمانند.

استیبل کوین ها را می توان به سه دسته مختلف طبقه بندی کرد:

استیبل کوین‌های مبتنی بر فیات که توسط دارایی‌های ذخیره پشتیبانی می‌شوند.

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری، که توسط مجموعه‌ای از دارایی‌های ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شوند.

استیبل کوین های الگوریتمی، که از ریاضیات و مکانیسم های تشویقی برای حفظ میخ فیات خود استفاده می کنند.

فیات و استیبل کوین‌های کریپتو پخته شده از مکانیزم وثیقه برای حفظ پیوند خود استفاده می‌کنند و توسط دارایی‌های دیجیتال مختلف یا فیات به عنوان وثیقه پشتیبانی می‌شوند. این فرآیند به کاربران اجازه می‌دهد تا ارز دیجیتال خود را در قراردادهای هوشمند قفل کنند تا توکن‌های استیبل کوین با همان ارزش را دریافت کنند.

از سوی دیگر، استیبل کوین‌های الگوریتمی از سایر ارزهای دیجیتال یا فیات به عنوان وثیقه استفاده نمی‌کنند. در عوض آنها از طریق الگوریتم‌های ویژه و مخاطبین هوشمندی که عرضه توکن‌های در گردش را مدیریت می‌کنند، کار می‌کنند.

این بدان معنی است که سیستم های الگوریتمی این stablecoins باعث کاهش تعداد نشانه های گردش در هنگام قیمت دارایی دیجیتال زیر قیمت ارز فیات می شود.

اگر قیمت StableCoin از قیمت ارز FIAT که در زیر آن فراتر می رود ، دارایی های دیجیتالی جدیدی ایجاد شده و برای تنظیم ارزش StableCoin وارد گردش می شوند.

stablecoins الگوریتمی به دو توکن متکی است: یک stablecoin و cryptocurrency که از stablecoins حمایت می کند. الگوریتم آنها رابطه بین این دو را تنظیم می کند.

Key features of an algorithmic stablecoin

stablecoins الگوریتمی توضیح داد: خطرات و فرصت ها

به گفته بنیانگذار و مدیرعامل Coinloan ، الکس فالیوشین ، ریسک اصلی الگوریتمی Stablecoin این است که "اگر سرمایه کافی در دسترس باشد ، بیشتر آنها را می توان دستکاری کرد."

دکتر حامد طاهدوست ، استاد تجارت الکترونیکی در دانشگاه کانادا وست ، به Capital. com گفت که تغییر در اشخاص ثالث که از قیمت stablecoins حمایت می کنند می تواند به طور چشمگیری بر ارزش و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

"برای پایدار نگه داشتن قیمت ها ، باید حاکمیت stablecoins توسط یک مرجع خاص شخص ثالث کنترل شود. با این حال ، این ، به نوبه خود ، خطرات دستکاری الگوریتم ها را افزایش می دهد. "

فالیوشین خاطرنشان کرد: هدف Stablecoins "فرار از نوساناتی است که بازارهای رمزنگاری ارائه می دهند ، [که] همچنین به عنوان فواید اصلی آنها عمل می کند. رفتن از رمزنگاری به Crypto نیاز به دارایی دارد که قابل تغییر و پایدار باشد ، و همچنین توسط دارایی های دنیای واقعی پشتیبانی می شود. "

گابریلا کوزز ، مدیرعامل انجمن جهانی دارایی دیجیتال و Cryptocurrency ، در مورد جنبه نوسانات موافقت کرد و افزود که stablecoins "ابزارهای شگفت انگیزی هستند که به مردم در سراسر جهان ... دسترسی به USD را ارائه می دهند و سیستم غیر متمرکز مالی (DEFI) را تسهیل می کنند. در اصل ، آنها دروازه ای را برای یک سیستم مالی دموکراتیک ارائه می دهند. "

چه مشکلی در UST رخ داد؟

در 9 مه 2022 ، پس از نگه داشتن ارزش خود در برابر دلار آمریکا ، Stablecoin Terrausd (UST) فرو ریخت یا از بین رفت.

ارزش Stablecoin از 8. 9964 $ بالا در 8 مه 2022 به 0. 154 دلار در کمتر از یک هفته کاهش یافته است - کاهش 84. 5 ٪. Stablecoin در ماه مه و ژوئن به سقوط خود ادامه داد.

UST to USD chart, November 2020 – June 2022

De-Pegging UST سایر ارزهای رمزنگاری شده ، از جمله نشانه خواهرش Luna و BTC را به پایین کشید.

به گفته گلدمن ساکس ، UST "مکانیسم پایداری نسبتاً ساده" داشت.

این افزود: "هنگامی که کاربران (یا" عقب نشینی "،" تبدیل به فیات "را ایجاد می کنند) ، مقدار معادل توکن بومی blockchain" سوخته "می شود (نابود می شود).

"هنگامی که کاربران UST را بازخرید می کنند (یا" بازپرداخت می کنند "،" بازگشت به فیات ") ، مقدار معادل توکن لونا" ذوب شده "است (صادر شده). این مکانیزم تشویقی را برای حفظ میخ UST به دلار آمریکا ایجاد می کند. "

فالیوشین خاطرنشان کرد: این الگوریتم "چیزی است که دنیای رمزنگاری قبلاً هرگز ندیده است".

وی افزود: "این ایده جدید نبود ، اما اندازه آن واقعاً برجسته بود. هنگامی که چیزی به اندازه UST وابسته به چیزی بی ثبات به عنوان رمزنگاری است ، در مورد پایداری آن سؤالاتی را ایجاد می کند ، بنابراین بله - طبیعت UST به تصادف آن کمک کرده است ، "وی خاطرنشان کرد که تصادف UST چیزی است که بسیاری از سرمایه گذاران انتظار داشتند اتفاق بیفتد.

"اگر چیزی به اندازه UST خراب شود ، بدیهی است که ممکن است برای سایر پروژه های مشابه ، به ویژه stablecoins الگوریتمی اتفاق بیفتد."

کوشز موافقت کرد ، با اشاره به اینکه طراحی UST ، که کاربران را ملزم به خرید یک UST در ازای یک لونا می کند ، به آنها اجازه می داد تا با تخفیف ، این کار را انجام دهند ، هنگامی که UST از بین رفت.

دکتر Taherdoost خاطرنشان کرد: سایر عوامل مانند معرفی سیاست های پولی قوی تر توسط فدرال رزرو ایالات متحده و جنگ در اوکراین منجر به عدم موفقیت در تعادل عرضه و تقاضای نشانه های UST شده است و منجر به ایجاد مجدد آن شده است.

آیا سایر stablecoin های الگوریتمی در معرض خطر هستند؟

سه تابلوی برتر الگوریتمی توسط سرمایه گذاری در بازار ، طبق گفته CoinmarketCap ، از 8 ژوئن ، Neutrino USD (USDN) ، USDD و FEI USD (FEI) هستند. USDN و USDD شبیه به UST Terra هستند.

USDN با حمایت امواج

Neutrino USD یا USDN ، یک stablecoin cloldary-colledated-colledationised الگوریتمی است که به دلار آمریکا چسبیده است. Stablecoin توسط Waves ، Cryptocurrency خواهرش پشتیبانی می شود.

کلیه عملیات مربوط به USDN کاملاً شفاف و توسط قراردادهای هوشمند اداره می شود. هنگامی که ارزش امواج در برابر دلار افزایش می یابد ، صندوق ذخیره برای تأمین پشتی در صورت کاهش قیمت امواج تشکیل می شود.

سگ/دلار

موقعیت طولانی هزینه شبانه -0. 0500 ٪
موقعیت کوتاه هزینه شبانه 0. 0140 ٪
زمان هزینه شبانه 22:00 (UTC)
گسترش 0. 0009600

ETH/$

موقعیت طولانی هزینه شبانه -0. 0500 ٪
موقعیت کوتاه هزینه شبانه 0. 0140 ٪
زمان هزینه شبانه 22:00 (UTC)
گسترش 5. 00

لنک/دلار

موقعیت طولانی هزینه شبانه -0. 0500 ٪
موقعیت کوتاه هزینه شبانه -0. 0500 ٪
زمان هزینه شبانه 22:00 (UTC)
گسترش 0. 00000599

XRP/USD

موقعیت طولانی هزینه شبانه -0. 0500 ٪
موقعیت کوتاه هزینه شبانه 0. 0140 ٪
زمان هزینه شبانه 22:00 (UTC)
گسترش 0. 00286

قیمت آن همچنین تحت تأثیر UST قرار گرفت و در 11 مه با 0. 8256 دلار پایین بود. با این حال ، این کشور موفق به تجدید حیات شد و در حال حاضر نزدیک به میخ خود معامله می کند. از 8 ژوئن 2022 ، Stablecoin دارای سرمایه ای بیش از 825 میلیون دلار است.

Neutrino USD (USDN) to USD chart, 2020 - 2022

دن اشمور ، تحلیلگر داده های Invezz گفت: "USDN در مکانیسم PEG خود با UST متفاوت نیست ، و خود را نیز در میان ضرب و شتم مارپیچ مرگ Terra ماه گذشته از دست داد."

وی گفت: "به همان دلایلی که Terra ، من معتقدم که یک تصادف نیز در اینجا امکان پذیر است ، و من بلند مدت نیستم. من هیچ USDN نخواهم داشت. "

USDD با حمایت Tron Dao

USDD ساخته شده و توسط Tron DAO (سازمان خودمختار غیر متمرکز) اداره می شود. این نشانه با دلار آمریکا به 1: 1 چسبیده است.

Stablecoin توسط تعدادی از نشانه های اصلی از جمله TRX ، BTC و USDT بیش از حد جمع می شود. پس از فروپاشی Terrausd ، Tron شفافیت خود را تقویت کرد و وثیقه اضافه کرد تا از غرق شدن مشابه با UST جلوگیری شود.

USDD to USD chart, May - June 2022

Stablecoin کمی تحت تأثیر فروپاشی UST قرار گرفت و تقریباً 2 ٪ از ارزش خود را از دست داد و در 12 مه به 0. 9852 دلار رسید. از زمان نوشتن (8 مه) ، USDD دارای سرمایه ای در بازار است که از 703 میلیون دلار فراتر می رود.

اشمور گفت: "USDD ماه گذشته توسط Tron راه اندازی شد ، با طعنه آمیز در همان دوره که Terra به مارپیچ مرگ خود رسید."

وی گفت: "از این نظر متفاوت است که بیش از حد از آن استفاده می شود ، با نسبت 130 ٪ آن را حتی بالاتر از 120 ٪ DAI قرار می دهد. این جذاب است زیرا باعث می شود احتمال تصادف Terra esque به طور قابل توجهی کمتر باشد.

"در حالی که یک ماه هنوز خیلی زود قضاوت نشده است و هنوز سیستم مورد آزمایش قرار نگرفته است ، این یک آزمایش جالب به عنوان بخشی از" عصر جدید "اصطبل است و امیدوارم اعتبار بیشتری را به این بخش وارد کند."

فی با حمایت قبیله

آخرین مورد در لیست stablecoins الگوریتمی ما FEI است ، یک StableCoin که قصد دارد سرمایه کارآمدتر و کاملاً غیرمتمرکز باشد.

پروتکل FEI با هدف ایجاد یک بازار مایع که در آن مبادلات ETH/FEI و ETH/USD از نزدیک معامله می شود. این پروتکل همچنین دارای نشانه حاکمیت خاص خود ، قبیله است. این قبیله را به توکن های نقدینگی FEI/TRIBE UNISWAP منتشر می کند.

بر خلاف نمونه های قبلی stablecoin الگوریتمی که مطابق با فروپاشی UST بود ، FEI به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار نگرفت و همچنان به تجارت با ارزش گیره خود ادامه داد. از 8 ژوئن ، Stablecoin دارای سرمایه ای در بازار است که به مبلغ 422 میلیون دلار است.

Fei USD to USD chart, April 2021 - June 2022

Asmore توضیح داد که FEI نوع دیگری از stablecoin الگوریتمی است زیرا از ETH به عنوان یک ارز ذخیره استفاده می کند.

وی گفت: "اگرچه این یک پیشرفت در مکانیسم Terra است ، اما اگر ETH دچار ارزش زیادی شود ، احتمال تصادف را باز می کند."

وی گفت: "سایر stablecoins الگوریتمی را می توان به روشی مشابه که برای UST انجام شد ، دستکاری کرد. البته ، پس از تصادف ، اقدامات ایمنی اصلاح شده است ، اما قطعاً آنها غیرقابل تحمل نیستند. "

آینده stablecoins الگوریتمی

"من معتقدم که این صنعت به مطالعه ، تأمل و ساخت درسهایی که از Terraluna آموخته می شود ، ادامه خواهد داد."

پس از فروپاشی UST ، تعدادی از قانونگذاران در مورد اعمال قوانین سختگیرانه تر پیرامون مقررات Stablecoin ، که در نهایت می تواند به یک چشم انداز stablecoins الگوریتمی نزولی اشاره کند ، آواز خواندند.

وی گفت: "آینده stablecoins الگوریتمی تحت رادار قانونگذاران است ، بنابراین واقعاً بستگی به این دارد که استابلوها به طور کلی در آینده نزدیک چه نوع مقرراتی را مشاهده می کنند. امیدوارم که تصادف UST مانع از وقوع دوباره این نوع واقعه شود. "

رئیس کمیته بانکی سنا ، شرود براون ، از پولیتیکو به عنوان حمایت از مقررات قوی Stablecoin نقل شده است.

وی گفت: "وثیقه بودن باعث می شود که استابلوهای الگوریتمی ذاتاً شکننده باشند زیرا فرضیات عملکردی اصلی آنها مطمئناً تضمین نشده و ممکن است در مواقع بحران در بازار نوسان داشته باشد. بنابراین ، پیش بینی می شود که استبلی های زیر مجموعه ای در آینده سرمایه گذاری های ایمن تری داشته باشند. "

"با این حال ، stablecoins الگوریتمی می تواند موضوعی جالب برای پروژه های توسعه آینده در ارزهای رمزپایه بدون استفاده از وثیقه یا پشتیبانی وام باشد."

Ashmore موافقت کرد و گفت که Stablecoins برای کار آنها باید وثیقه شود.

وی گفت: "آزمایش غیرقابل تحمل آلگو پایدار با فروپاشی UST از لوله ها پایین رفت. با این دلهره بسیار عمومی ، اعتماد به نفس به مکانیسم از بین می رود و آنها دوباره نمی توانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند.

وی به Capital. com گفت: "به همین دلیل است که احساسات طولانی مدت عمومی در حال حاضر بسیار کم است ، همراه با محیط گسترده تر خرس ماکرو ناشی از وضعیت تورم ، فدرال فدرال و هوس و وضعیت ژئوپلیتیکی تنش."

Kusz چشم انداز stablecoins الگوریتمی مثبت را ارائه داد و خاطرنشان کرد: stablecoin های الگوریتمی "همچنان به نوآوری ، توسعه و بالغ در بازار ادامه خواهند داد."

وی گفت: "این منطقه جدید است و تحولات سکه های مختلف ، محصولات و خدمات وجود خواهد داشت. به همین ترتیب ، من معتقدم که این صنعت به مطالعه ، تأمل و ساخت درسهایی که از Terraluna آموخته می شود ، ادامه خواهد داد. "

توجه داشته باشید که پیش بینی های تحلیلگر می تواند اشتباه باشد. پیش بینی ها نباید به عنوان جایگزینی برای تحقیقات خود استفاده شود. همیشه کوشش خود را انجام دهید و به یاد داشته باشید که تصمیم شما برای تجارت یا سرمایه گذاری باید به تحمل ریسک ، تخصص در بازار ، اندازه و اهداف نمونه کارها بستگی داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که عملکرد گذشته بازده آینده را تضمین نمی کند. و هرگز سرمایه گذاری نکنید و یا پولی را که نمی توانید از دست بدهید ، سرمایه گذاری کنید.

خطرات استابلوهای الگوریتمی چیست؟

الکس فالیوشین ، مدیرعامل Coinloan به Capital. com گفت که احتمالاً بزرگترین ریسک stablecoin الگوریتم این است که اگر سرمایه کافی در دسترس باشد ، بیشتر الگوریتم های آنها را می توان دستکاری کرد. استاد تجارت الکترونیکی در دانشگاه کانادا وست ، دکتر حامد طاهدوست ، افزود: تغییرات در اشخاص ثالث که از قیمت stablecoins حمایت می کنند نیز می تواند به طرز چشمگیری بر ارزش و عملکرد آنها تأثیر بگذارد.

آیا stablecoins الگوریتمی بی خطر است؟

درست مانند هر cryptocurrency ، سرمایه گذاری در stablecoins الگوریتمی با خطرات همراه است. از آنجا که stablecoin های الگوریتمی فاقد وثیقه هستند ، آنها یک سرمایه گذاری ریسک پذیر محسوب می شوند. ارزهای رمزنگاری شده ، استابلوها شامل دارایی های پرخطر هستند. شما باید تحقیقات خود را انجام داده و سطح ریسکی را که آماده هستید قبل از سرمایه گذاری را ارزیابی کنید. هرگز سرمایه گذاری نکنید و یا پولی را که نمی توانید از دست بدهید ، سرمایه گذاری نکنید.

آیا stablecoins الگوریتمی وثیقه شده است؟

بر خلاف Stablecoins مبتنی بر Fiat یا Crypto ، stablecoin های الگوریتمی فاقد وثیقه هستند. در عوض ، آنها از الگوریتم برای حفظ PEG خود در یک مقدار ثابت استفاده می کنند.

چند استابلوهای الگوریتمی وجود دارد؟

براساس داده های ارائه شده توسط CoinmarketCap ، در حال حاضر 20 استابلوهای مختلف الگوریتمی در گردش ، از 8 ژوئن وجود دارد.




:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: