چگونه حباب های دارایی باعث رکود اقتصادی می شوند؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

دانیل لیبرتو یک روزنامه نگار با بیش از 10 سال تجربه کار با انتشاراتی مانند The Financial Times ، The Independent و Investors Chronicle است. وی کارشناسی ارشد خود را در روزنامه نگاری از کالج ارتباطات لندن دریافت کرد. دانیل یک متخصص در زمینه مالی شرکت و سرمایه گذاری در سهام و همچنین پادکست و تولید فیلم است.

سامر جی اندرسون CPA ، دکتر حسابداری و استاد حسابداری و دارایی است که بیش از 20 سال در صنایع حسابداری و دارایی کار می کند. تخصص وی طیف گسترده ای از حسابداری ، امور مالی شرکت ها ، مالیات ها ، وام ها و مناطق مالی شخصی را در بر می گیرد.

Kirsten Rohrs Schmitt یک ویراستار حرفه ای ، نویسنده ، تصحیح کننده و چکنده است. وی در زمینه امور مالی ، سرمایه گذاری ، املاک و مستغلات و تاریخ جهان تخصص دارد. در طول حرفه خود ، وی محتوای زیادی را برای مجلات و وب سایت های مصرف کننده بیشمار ، رزومه های ساخته شده و محتوای رسانه های اجتماعی برای صاحبان مشاغل نوشت و ویرایش کرده است و وثیقه ای را برای آکادمی و غیرانتفاعی ایجاد کرده است. کرستن همچنین بنیانگذار و مدیر بهترین ویرایش شما است. او را در LinkedIn و Facebook پیدا کنید.

حباب قیمت دارایی مقصر برخی از ویران کننده ترین رکودهای تاریخ است. حباب بازار سهام دهه 1920 ، حباب Dot-com دهه 1990 و حباب املاک و مستغلات دهه 2000 حباب دارایی بود و به دنبال آن رکودهای شدید اقتصادی بود.

حباب های دارایی به ویژه برای افراد و مشاغل که خیلی دیر سرمایه گذاری می کنند ، ویران کننده است ، به معنای اندکی قبل از ترکیدن حباب. در این راستا ، حباب های قیمت دارایی شباهت به کلاهبرداری های پونزی یا هرمی دارند. فروپاشی اجتناب ناپذیر حباب دارایی ارزش خالص سرمایه گذاران را از بین می برد و باعث ناکامی مشاغل در معرض آن می شود ، و به طور بالقوه آبشار بدهی و وحشت مالی را لمس می کند که می تواند در سایر قسمت های اقتصاد گسترش یابد و در نتیجه دوره بیکاری بالاتر و پایین تر باشدتولیدی که رکود اقتصادی را مشخص می کند.

غذای اصلی

  • حباب های دارایی زمانی وجود دارد که قیمت بازار در برخی از بخش ها با گذشت زمان افزایش یابد و تجارت به مراتب بیشتر از آنچه که اصول ارائه می دهد ، افزایش یابد.
  • گسترش عرضه پول و اعتبار در اقتصاد سوخت لازم را برای حباب فراهم می کند.
  • عوامل فن آوری ، مشوق های ایجاد شده توسط سیاست های عمومی و شرایط تاریخی خاص پیرامون یک حباب معین به تعیین اینکه کدام کلاس دارایی ها و صنایع کانون حباب هستند ، کمک می کند.
  • روانشناسی بازار و عواطف مانند حرص و آز و غریزه گله دار تصور می شود که حباب را بیشتر بزرگ می کند.
  • هنگامی که حباب ها سرانجام ترکیدند ، آنها تمایل دارند درد اقتصادی را از جمله رکود اقتصادی یا حتی افسردگی اقتصادی ترک کنند.

چگونه حباب های دارایی می توانند منجر به رکود شوند

حباب دارایی هنگامی اتفاق می افتد که قیمت دارایی مانند سهام ، اوراق قرضه ، املاک و مستغلات یا کالاها با سرعت سریع و بدون اصول اساسی برای توجیه سنبله قیمت افزایش می یابد.

طبیعی است که شاهد افزایش و سقوط قیمت ها به مرور زمان باشید زیرا خریداران و فروشندگان در یک سری معاملات پی در پی با گذشت زمان ، به تعادل می رسند و به سمت تعادل حرکت می کنند. این طبیعی است که قیمت ها را با توجه به اصول عرضه و تقاضا با توجه به این روند ، قیمت های بیش از حد (و زیر نظر) مشاهده کنید ، و این به راحتی توسط اقتصاددانان در آزمایش های کنترل شده و تمرینات کلاس نشان داده شده است.

کشف قیمت

قیمت ها به طور معمول در هر بازار افزایش می یابد و کاهش می یابد ، اما آنها به سمت ارزش اساسی کالاها یا دارایی های معامله شده با گذشت زمان تمایل دارند.

در بازارهای واقعی ، قیمت ها ممکن است همیشه بالاتر یا پایین تر از قیمت تعادل ضمنی در هر نقطه معین باشند زیرا اصول عرضه و تقاضا با گذشت زمان تغییر می کند در حالی که روند کشف قیمت همزمان در حال حرکت است. با این حال ، همیشه تمایل به قیمت ها برای جستجوی یا حرکت به سمت قیمت تعادل ضمنی با گذشت زمان وجود دارد زیرا شرکت کنندگان در بازار تجربه و اطلاعاتی در مورد اصول بازار و سری گذشته قیمت ها کسب می کنند.

چیزی که حباب را متفاوت می کند این است که قیمت های یک کلاس خاص دارایی یا کالاها از قیمت تعادل بازار ضمنی استفاده می کنند ، به طور مداوم بالا باقی می مانند و حتی به جای اصلاح به سمت قیمت های تعادل مورد انتظار ، به صعود خود ادامه می دهند. این به دلیل افزایش عرضه پول و اعتبار در آن بازار اتفاق می افتد ، که به خریداران این امکان را می دهد تا قیمت های پیشنهادی را بالاتر و بالاتر ادامه دهند.

حباب قیمت دارایی

در حباب قیمت دارایی ، پول جدید وارد بازار باعث می شود که قیمت ها فراتر از ارزش اساسی دارایی های اساسی که از عرضه و تقاضای ساده استفاده می شود ، افزایش یابد.

هنگامی که یک بانک مرکزی یا سایر مقامات پولی عرضه پول و اعتبار را در یک اقتصاد گسترش می دهد ، واحدهای جدید پول همیشه در یک نقطه خاص از زمان و به دست شرکت کنندگان در بازار خاص وارد اقتصاد می شوند و سپس به تدریج به عنوانپول جدید در معاملات پی در پی تغییر می کند. با گذشت زمان ، این باعث می شود بیشتر یا تمام قیمت ها در روند آشنایی تورم قیمت به سمت بالا تنظیم شوند ، اما این اتفاق بلافاصله با تمام قیمت ها اتفاق نمی افتد.

از این رو دریافت کنندگان اولیه پول جدید قادر به افزایش قیمت دارایی ها و کالاهایی هستند که قبل از قیمت ها در بقیه اقتصاد خریداری می کنند. این بخشی از پدیده اقتصادی است که به عنوان اثر کانتیلون شناخته می شود. هنگام خرید فعالیت در بازار بر روی یک طبقه دارایی خاص دارایی یا کالاهای اقتصادی با توجه به شرایط زمان متمرکز است ، بنابراین قیمت های نسبی آن دارایی ها در مقایسه با سایر کالاهای موجود در اقتصاد افزایش می یابد. این همان چیزی است که حباب قیمت دارایی را تولید می کند. قیمت این دارایی ها دیگر فقط شرایط واقعی عرضه و تقاضا را نسبت به سایر کالاهای موجود در اقتصاد منعکس نمی کند ، بلکه به دلیل تأثیر کانسیلون پول جدید ورود به اقتصاد بیشتر هدایت می شود.

ریچارد کانتیلون

ریچارد کانتیلون یک اقتصاددان و سرمایه گذار قرن 18 بود که در مورد حباب قیمت دارایی و تأثیرات گسترش پولی شرکت کرد و بعداً نوشت.

مانند یک گلوله برفی ، حباب دارایی از خود تغذیه می کند. هنگامی که قیمت دارایی با نرخ قابل ملاحظه ای بالاتر از بازار گسترده تر شروع می شود ، سرمایه گذاران فرصت طلب و دلالان پرش می کنند و قیمت را حتی بیشتر می کنند. این منجر به گمانه زنی های بیشتر و افزایش بیشتر قیمت ها توسط اصول بازار پشتیبانی نمی شود. انتظار افزایش قیمت آینده در دارایی های حباب ، خریداران را به سمت افزایش قیمت ها سوق می دهد. سیل حاصل از دلار سرمایه گذاری به دارایی ، قیمت را به سطح حتی بیشتر تورم سوق می دهد.

مشکل واقعی هنگامی شروع می شود که حباب دارایی آنقدر سرعت می یابد که افراد روزمره ، به طور موثری آخرین گیرندگان پول تازه ایجاد شده ، زیرا به دستمزد و درآمد کسب و کار خود می پردازند ، که بسیاری از آنها تجربه سرمایه گذاری کمی ندارند ، توجه کنندو تصمیم بگیرید که آنها نیز می توانند از افزایش قیمت ها سود ببرند. در این مرحله ، قیمت ها در سراسر اقتصاد از قبل افزایش یافته است ، زیرا پول جدید برای رسیدن به جیب این افراد روزمره از طریق اقتصاد گسترش یافته است. از آنجا که اکنون در سراسر اقتصاد در حال گردش است ، پول جدید دیگر این قدرت را ندارد که همچنان به قیمت های نسبی دارایی های حباب در مقایسه با سایر کالاها و دارایی ها ادامه دهد.

دریافت کنندگان اولیه پول جدید به Latecomers می فروشند و سودهای بزرگی را تحقق می بخشند. با این حال ، این خریداران فقید ، به دلیل اینکه حباب قیمت برای تمایل به پول جدید است ، دستاوردهای کمی یا بدون آن را درک می کنند. حباب قیمت دیگر بدون تزریق اضافی پول جدید (یا اعتبار) توسط بانک مرکزی یا اداره پولی دیگر پایدار نیست.

حباب سپس شروع به خنثی کردن می کند. قیمت های دیگر در اقتصاد در حال افزایش است تا قیمت های نسبی دارایی های حباب را عادی کند و هیچ پول جدیدی وارد اقتصاد نمی شود تا قیمت حباب بیشتری افزایش یابد ، که هر دو انتظارات از افزایش قیمت حباب را نیز تضعیف می کنند. خریداران دیر هنگام از دستاوردهای بی پروا ناامید می شوند و خوش بینی سوداگرانه ای که باعث افزایش افزایش حباب می شود اکنون معکوس می شود. قیمت حباب به سمت آنچه که توسط اصول بازار دلالت دارد ، باز می گردد.

بانک مرکزی یا سایر مقامات پولی ممکن است در این مرحله سعی کند با تزریق پول جدید بیشتر و تکرار روند توضیح داده شده در بالا ، حباب را ادامه دهد. از طرف دیگر ، پس از یک دوره پایدار از تزریق پولی و تورم حباب ، ممکن است تزریق پول جدید را برای کاهش قیمت مصرف کننده و تورم دستمزد کاهش دهد. گاهی اوقات یک شوک اقتصادی واقعی ، مانند سنبله در قیمت نفت ، به ایجاد کاهش در تزریق پولی کمک می کند.

هنگامی که جریان پول جدید متوقف می شود ، یا حتی به طور قابل توجهی کند می شود ، این می تواند باعث ترکیدن حباب دارایی شود. این باعث می شود قیمت ها به طرز فجیعی سقوط کنند و برای بازی های لاتکومر به بازی می پردازند که بیشتر آنها درصد زیادی از سرمایه گذاری های خود را از دست می دهند. ترکیدن حباب نیز تحقق نهایی اثر کانتیلون است. آنچه آشکار می شود فقط تغییر در قیمت های نسبی روی کاغذ در هنگام ظهور حباب نیست ، بلکه انتقال در مقیاس بزرگ ثروت و درآمد واقعی از Latecomers به گیرندگان اولیه پول تازه ایجاد شده است که حباب را شروع کرده اند.

توزیع مجدد ثروت

این توزیع مجدد ثروت و درآمد از سرمایه گذاران فقید تا دریافت کنندگان اولیه پول و اعتبار تازه ایجاد شده که در طبقه همکف وارد شده اند ، همان چیزی است که باعث می شود شکل گیری و فروپاشی حباب های قیمت دارایی بسیار شبیه به یک طرح هرمی یا پونزی باشد.

هنگامی که این فرآیند توسط پول در شکل مدرن خود از ارز فیات که بیشتر از اعتبار ذخیره کسری ایجاد شده توسط بانک مرکزی و سیستم بانکی ساخته می شود ، هدایت می شود ، پس ترکیدن حباب نه تنها باعث ضرر و زیان به دارندگان جریان آن زمان حباب می شوددارایی ها ، اما همچنین می تواند به فرایند کاهش بدهی منجر شود که فراتر از آنکه مستقیماً در معرض دارایی های حباب در معرض سایر بدهکاران قرار بگیرد نیز گسترش می یابد. این بدان معنی است که هر حباب به اندازه کافی بزرگ می تواند کل اقتصاد را در شرایط پولی مناسب به رکود اقتصادی سقوط کند.

نمونه های تاریخی حباب دارایی

بزرگترین حباب دارایی در تاریخ اخیر با رکودهای عمیق دنبال شده است. معکوس به همان اندازه صحیح است: بزرگترین و پرمخاطب ترین بحران های اقتصادی در ایالات متحده قبل از حباب دارایی انجام شده است.

در حالی که همبستگی بین حباب های دارایی و رکود غیرقابل انکار است ، اقتصاددانان در مورد قدرت رابطه علت و معلولی بحث می کنند. بسیاری استدلال می کنند که سایر عوامل اقتصادی ممکن است در رکود اقتصادی نقش داشته باشند ، یا اینکه هر رکود منحصر به فرد است ، بنابراین دلایل کلی واقعاً نمی توانند شناسایی شوند.

برخی از اقتصاددانان حتی به هیچ وجه وجود حباب ها را مورد اختلاف قرار می دهند ، و استدلال می کنند که شوکهای بزرگ اقتصادی واقعی به طور تصادفی اقتصاد را به یک رکود می رسانند ، هر از گاهی ، مستقل از عوامل مالی ، و این که حباب های قیمت و تصادفات صرفاً پاسخ بهینه بازار برای تغییر اصول واقعی هستندبشر

با این حال ، توافق گسترده تری وجود دارد که ترکیدن حباب دارایی حداقل در هر یک از رکود اقتصادی زیر نقش داشته است.

حباب بازار سهام دهه 1920/افسردگی بزرگ

دهه 1920 با یک رکود عمیق اما کوتاه آغاز شد که جای خود را به یک دوره طولانی از گسترش اقتصادی داد. ثروت اسراف ، نوعی که در "The Great Gatsby" در F. Scott Fitzgerald به تصویر کشیده شده است ، در طول به اصطلاح بیست سالگی به یک پایه اصلی آمریکایی تبدیل شد. این حباب از زمانی شروع شد که فدرال رزرو الزامات اعتباری را کاهش داده و نرخ بهره را در نیمه دوم سال 1921 تا 1922 کاهش داد و به امید ایجاد وام گرفتن ، افزایش عرضه پول و تحریک اقتصاد.

کار کرد ، اما خیلی خوب. مصرف کنندگان و مشاغل شروع به گرفتن بدهی بیشتر از همیشه کردند. تا اواسط دهه ، 500 میلیون دلار دیگر در مقایسه با پنج سال قبل در گردش بود. سیاست های پول آسان فدرال رزرو در بیشتر دهه 1920 تمدید شد و قیمت سهام در نتیجه پول جدیدی که از طریق سیستم بانکی وارد اقتصاد می شود ، افزایش می یابد.

دهه 20 غرش

گسترش مداوم عرضه پول و اعتبار از طریق دهه 1920 باعث ایجاد حباب گسترده در قیمت سهام شد. پذیرش گسترده تلفن و تغییر از اکثریت روستایی به اکثریت جمعیت شهری باعث افزایش جذابیت پس انداز و استراتژی های پیشرفته تر مانند مالکیت سهام در مقابل حساب های پس انداز سنتی و بیمه نامه های زندگی شد.

بیش از دهه 1920 سرگرم کننده بود در حالی که به طول انجامید اما به دور از پایدار بود. تا سال 1929 ، ترک ها در نمای ظاهر شدند. مشکل این بود که بدهی بیش از حد از عجیب دهه ها دامن زده بود. سرمایه گذاران ، عموم مردم و بانک ها سرانجام شک و تردید کردند که تمدید مداوم اعتبار جدید می تواند برای همیشه ادامه یابد ، و برای محافظت از خود در برابر ضررهای سوداگرانه نهایی ، شروع به کاهش کرد. سرمایه گذاران زرنگ و دانا ، آنهایی که با این ایده که زمان خوب به پایان می رسید ، شروع به کار کردند ، شروع به سودآوری کردند. آنها در دستاوردهای خود قفل شدند و پیش بینی کاهش بازار را داشتند.

قبل از مدت طولانی ، یک فروش گسترده در دست گرفت. مردم و مشاغل شروع به برداشت پول خود با چنان نرخی کردند که بانک ها سرمایه موجود برای پاسخگویی به درخواست ها را نداشتند. افت بدهی با وجود تلاش های فدرال برای بازگرداندن مجدد ، تعیین شده است. اوضاع به سرعت وخیم تر با تصادف سال 1929 به اوج خود رسید ، که منجر به ورشکستگی چندین بانک بزرگ به دلیل اداره بانکی شد.

این تصادف ، رکود بزرگ را که هنوز به عنوان بدترین بحران اقتصادی در تاریخ مدرن آمریکا شناخته می شود ، لمس کرد. در حالی که سالهای رسمی افسردگی از سال 1929 تا 1939 بود ، اقتصاد تا زمان پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 به صورت طولانی مدت دوباره به دست نیاورد.

Bubble Dot-com دهه 1990/رکود اقتصادی اوایل دهه 2000

در سال 1990 ، کلمات اینترنت ، وب و آنلاین حتی در واژگان مشترک وجود نداشت. تا سال 1999 ، آنها بر اقتصاد مسلط شدند. شاخص NASDAQ ، که بیشتر سهام مبتنی بر فنی را دنبال می کند ، در اکتبر 1990 دقیقاً بالاتر از 710 قرار گرفت. در اواخر قرن ، 6،700 گذشته بود.

در سال 1995 ، فدرال رزرو در پاسخ به بحران بدهی مکزیک ، سیاست های پولی را برای حمایت از وثیقه دولت از دارندگان اوراق قرضه مکزیک آغاز کرد. رشد و فروش پول M2 ایالات متحده به سرعت از کمتر از 1 ٪ در سال به بیش از 5 ٪ شتاب گرفت زیرا فدرال رزرو شروع به تزریق ذخایر جدید به سیستم بانکی کرد و در اوایل سال 1999 بیش از 8 ٪ به اوج خود رسید.

اعتبار مایع جدیدی که فدرال رزرو به اقتصاد اضافه کرد ، شروع به ورود به بخش فناوری نوظهور کرد. هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را از سال 1995 کاهش داد ، NASDAQ واقعاً شروع به کار کرد ، ارائه دهنده خدمات اینترنتی Netscape IPO خود را راه اندازی کرد و حباب Dot-Com آغاز شد.

اعتیاد به مواد مخدره

اعتیاد به فن آوری های جدید می تواند جریان سرمایه گذاری پول جدید را که منجر به حباب می شود ، به خود جلب کند.

اینترنت شیوه زندگی جهان و تجارت را تغییر داد. بسیاری از شرکت های قوی در طول حباب Dot-Com مانند Google ، Yahoo و Amazon راه اندازی شدند. با این حال ، همراه با این داستانهای موفقیت ، تعدادی از شرکتهای پرواز به شب بودند که دید طولانی مدت ، نوآوری و اغلب به هیچ وجه محصولی نبودند. از آنجا که سرمایه گذاران در شیدایی DOT-COM جارو شده بودند ، این شرکت ها هنوز میلیون ها دلار سرمایه گذاری را به خود جلب کرده اند ، و بسیاری از آنها حتی می توانستند بدون اینکه محصولی را به بازار عرضه کنند ، به عموم مردم بروند.

از آنجا که فشارهای دستمزد و قیمت مصرف کننده در میان سیل نقدینگی به منظور مبارزه با اثرات تحت تأثیر اشکال Y2K ، فدرال رزرو شروع به کاهش رشد پول و افزایش نرخ بهره در اوایل سال 2000 کرد. این فرش را از زیر فدرال رزرو بیرون کشید-شیدایی سوخت رونق فنی.

یک فروش NASDAQ در مارس 2000 پایان حباب Dot-Com را نشان داد. رکود اقتصادی که به دنبال آن بود برای اقتصاد وسیع تر اما برای صنعت فناوری ویرانگر بود. منطقه خلیج فارس در کالیفرنیا ، در محل تکنیک سنگین سیلیکون دره ، افزایش شدید بیکاری را تجربه کرد.

حباب املاک و مستغلات دهه 2000/رکود اقتصادی بزرگ

بسیاری از عوامل برای تولید حباب املاک و مستغلات در دهه 2000 به هم پیوسته اند. بزرگترین گسترش پولی منجر به پایین بودن نرخ بهره و استانداردهای وام به طور قابل توجهی آرام بود.

فدرال رزرو نرخ بهره هدف خود را از سال 2000 به اواسط سال 2004 به پایین ترین سطح تاریخی کاهش داد و عرضه پول M2 به طور متوسط 6. 5 ٪ در سال رشد کرد. سیاست های مسکن فدرال تحت عنوان عمومی "انجمن مالکیت" که توسط رئیس جمهور جورج دبلیو بوش قهرمان شد ، به انتقال اعتبار تازه ایجاد شده به بخش مسکن کمک کرد ، و مقررات زدایی بخش مالی باعث تکثیر محصولات جدید وام های خانگی و مشتقات اعتباری می شودروی آنها

سیاست های دولت

سیاست های دولت که سعی در شکل دادن به روند اقتصادی دارند ، تقریباً موظف است رشد حباب ها را در حضور گسترش پول و اعتبار راهنمایی کند.

در حالی که تب خرید خانه مانند یک درگیری خشکسالی گسترش می یابد. وام دهندگان ، به ویژه کسانی که در عرصه پرخطر شناخته می شوند که به عنوان Subprime شناخته می شوند ، شروع به رقابت با یکدیگر کردند که چه کسی می تواند استانداردها را بیشترین استراحت کند و خطرناک ترین خریداران را به خود جلب کند. یک محصول وام که به بهترین وجه مظهر سطح جنون به وام دهندگان فرعی در اواسط دهه 2000 است ، وام نینجا است. برای تصویب هیچ درآمدی ، بدون شغل و یا تأیید دارایی لازم نبود.

در بیشتر دهه 2000 ، گرفتن وام آسانتر از تأیید برای اجاره آپارتمان بود. در نتیجه ، تقاضا برای املاک و مستغلات افزایش یافته است. نمایندگان املاک و مستغلات ، سازندگان ، بانکداران و کارگزاران وام مسکن بیش از حد از بین می روند و به راحتی کارشناسی ارشد وال استریت جهان در "آتش سوزی" از تام وولف به تصویر کشیده شده اند.

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشد ، حبابی که به دلیل وام دادن صدها هزار دلار به افرادی که قادر به اثبات داشتن دارایی هستند یا حتی شغل ناپایدار نبودند ، به بخش اعظمی دامن زده است. در مناطق خاصی از کشور ، مانند فلوریدا و لاس وگاس ، قیمت خانه از اوایل سال 2006 شروع به کاهش کرد.

تا سال 2008 ، کل کشور در حال سقوط کامل اقتصادی بود. بانک های بزرگ ، از جمله برادران لمان ، ورشکسته شدند - نتیجه پیوند بیش از حد در اوراق بهادار با حمایت وام های فوق الذکر. قیمت مسکن در برخی مناطق بیش از 50 ٪ کاهش یافته است. رکود اقتصادی بزرگ حاصل از آن بازارها را در سرتاسر جهان سقوط کرد ، میلیون ها نفر را از کار خارج کرد و ساختار اقتصاد را به طور دائم تغییر شکل داد.

چه اتفاقی می افتد که بازار در حباب قرار دارد؟

واضح ترین نشانه این است که یک بازار در حباب قرار دارد ، زمانی است که دارایی ها بیش از آنچه که واقعاً ارزش آنها را دارند تجارت کنند. افزایش ناگهانی قیمت ها بدون هیچ فاکتور توجیه کننده ای به طور کلی نشان می دهد که حباب در حال انجام است.

چه اتفاقی می افتد که حباب های مالی ترکیدند؟

وقتی حباب ترکید ، قیمت ها کاهش می یابد. کسانی که قبل از این اتفاق نتوانستند بفروشند ، می توانند مقادیر قابل توجهی از سرمایه سرمایه گذاری شده خود را از دست بدهند و شرکت ها ممکن است مجبور به کاهش هزینه ها و کاهش بودجه شوند. هنگامی که قربانیان حباب بیشمار هستند ، می تواند تأثیر زیادی بر اقتصاد داشته باشد ، باعث بیکاری گسترده ، کاهش هزینه های مصرف کننده و کاهش بدهی شود.

حباب ها چگونه بر اقتصاد تأثیر می گذارند؟

حباب ها بر اقتصاد تأثیر می گذارند زیرا آنها اعضای جمعیت را وادار می کنند که پول زیادی را از دست بدهند و غالباً در سیاست های پولی به اوج خود می رسند. خسارات گسترده می تواند باعث ایجاد وحشت مالی ، فرسایش هزینه ها شود و بدهی غیرقابل کنترل را ایجاد کند.

خط پایین

حباب بازار سهام دهه 1920 ، حباب Dot-Com دهه 1990 و حباب املاک و مستغلات دهه 2000 نمونه های روشنی از چگونگی احساسات سرمایه گذار صعودی می تواند اقتصادها و نابرابری را از بین ببرد. در حالی که هر یک از این حباب ها داستان خاص خود را دارند ، جنبه هایی وجود دارد که آنها را به هم گره می زند ، از جمله اینکه آنها با جریان پول ارزان قیمت از طریق انبساط پولی و نرخ وام پایین به اقتصاد منتقل می شوند.

سرانجام ، سیاست ها برعکس می شوند ، پول خشک می شود و مردم متوجه می شوند که دارایی ها فراتر از آنچه واقعاً ارزش دارند تجارت می کنند. وقتی این اتفاق بیفتد ، نتایج می تواند فاجعه بار باشد - نه فقط برای شرکت کنندگان بلکه همه افراد در اقتصاد.




:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: