مشتقات Defi چیست؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

اکوسیستم Defi موارد استفاده چندگانه را امکان پذیر می کند و در تلاش است تا به یک راه حل مستقیم و قابل اعتماد برای معاملات مالی تبدیل شود. یکی از موارد اصلی استفاده از DEFI ، مفهوم مشتقات مبتنی بر blockchain است. مشتقات DEFI شیوه های مشتقات مالی را تکرار می کنند و ابزارهای کارآمد تری نسبت به سیستم های متمرکز معمولی فراهم می کنند.

مشتقات مالی

برای درک مفهوم مشتقات Defi ، ابتدا می توانیم استفاده از مشتقات در امور مالی سنتی را بررسی کنیم. مشتقات مالی قراردادهایی هستند که ارزش آنها به دارایی مالی اساسی ، گروه دارایی یا معیار بستگی دارد. مشتقات در مبادلات و شبکه های OTC قابل تجارت هستند (که با ریسک طرف مقابل همراه هستند). ارزش مشتقات مالی به نوسان قیمت سایر دارایی ها بستگی دارد. با این حال ، آنها نیازی به رضایت صادرکننده برای فعالیت های تجاری ندارند. دارایی های اساسی معمولاً شامل اوراق قرضه ، ارز ، سهام ، کالاها ، نرخ بهره و موارد دیگر است. نمونه های متداول مشتقات مالی معاملات آینده و قراردادهای رو به جلو و همچنین گزینه ها است. یک قرارداد رو به جلو به توافق بین دو طرف برای خرید یا فروش دارایی در زمان معینی در آینده با قیمت خاص اشاره دارد. آینده به جای OTC در مبادلات معامله می شود. در مبادلات ، قیمت ها به صورت روزانه تا پایان قرارداد تسویه می شوند. با گزینه ها ، یک شرکت کننده حق دارد ، اما تعهد خرید یا فروش دارایی اساسی در آینده نیست. در بسیاری از مواقع ، قراردادها مالکیت را تغییر می دهند یا قبل از تاریخ تسویه حساب فروخته می شوند. متداول ترین استفاده از مشتقات مالی ، محافظت در برابر ریسک به دلیل نوسانات قیمت و سایر شرایط است که ممکن است ارزش یک دارایی را در آینده تغییر دهد. به عنوان مثال ، کشاورزان می توانند برای خرید مقدار مشخصی از گندم با قیمت خاص در آینده وارد یک موقعیت کوتاه جلو شوند. آنها این کار را برای از بین بردن خطر افزایش قیمت گندم از شرایط بد آب و هوایی انجام می دهند. علاوه بر این ، مشتق مالی روشی بهینه برای حدس و گمان در مورد قیمت های آینده و دسترسی به بازارهای غیرقابل دسترسی است.

مشتقات

دارایی های مصنوعی نمونه اصلی مشتقات DEFI را نشان می دهد. آنها از قراردادهای هوشمند برای نشان دادن دارایی های زنجیره ای و خارج از زنجیره از طریق نشانه های blockchain استفاده می کنند. معامله blockchain این رابطه بین دارایی و نشانه را تسهیل می کند. این معامله با نشانه گذاری منعکس می شود. شرکت کنندگان می توانند دارایی های مصنوعی را در blockchain تجارت کنند. تجارت دارایی های مصنوعی با کلیه مزایای blockchain از جمله اجرای سریع ، عدم تمرکز ، شفافیت ، کسری مالکیت و غیره همراه است. نشانه گذاری می تواند هر دارایی مانند اوراق بهادار ، املاک ، سهام ، ارز ، ارزهای فیات ، ارزهای رمزنگاری شده ، استراتژی های تجارت و غیره را در آغوش بگیرد. Oracles برای تغذیه قراردادهای هوشمند با نوسانات قیمت دارایی واقعی ضروری است. شرکت کنندگان تمایل دارند با قفل کردن ارزش بالاتر وثیقه نسبت به ارزش دارایی ، دارایی های مصنوعی را بیش از حد جمع کنند. ممکن است شما اصطلاحات "بیت کوین بسته بندی شده" (WBTC) ، "ETH پیچیده" (WETH) و غیره را شنیده باشید. یک شکل بسته بندی شده از رمزنگاری به یک رمزنگاری جدید اشاره دارد که نشان دهنده ارزش یک دارایی اساسی یعنی 1 BTC = 1 WBTC است. قرارداد هوشمند دارایی اصلی را در خود جای داده و مقدار برابر دارایی پیچیده شده را نعناع می کند تا آن را به کاربر بازگرداند. کاربران می توانند با سوزاندن دارایی پیچیده شده در آینده دارایی اصلی را بازخرید کنند. ارزهای رمزپایه پیچیده شده می توانند برای تقلید از قیمت بیت کوین در اعدام های قرارداد هوشمند مفید باشند زیرا WBTC یک نشانه ERC-20 است. به طور مشابه ، نسخه های پیچیده سایر ارزهای رمزنگاری شده می توانند تعامل زنجیره ای متقاطع با سایر blockchains را تسهیل کنند. کاربران همچنین برای تعامل با برخی از DAPP های اتریوم که با نشانه های ERC-20 سازگار هستند ، به WETH احتیاج دارند. ETH در واقع یک نشانه ERC-2O نیست ، بنابراین ممکن است در این موارد پیچیده شود!

پروتکل های مشتقات defi

Synthetix یکی از محبوب ترین پروتکل هایی است که امکان ایجاد دارایی های مصنوعی را فراهم می کند. این دارایی های مصنوعی دارایی های دارایی های اساسی خود را ردیابی می کنند و از این طریق از طریق فناوری blockchain در معرض دارایی های دنیای واقعی قرار می گیرند. Synthetix نوسانات قیمت ارزهای محبوب فیات ، ارزهای رمزنگاری شده ، سهام و کالاها را ردیابی می کند. کاربران برای صدور دارایی مصنوعی SNX را به عنوان وثیقه به استخر بدهی ارائه می دهند. مواضع موجود در Synthetix با نسبت 5: 1 بیش از حد جمع می شود و هزینه معاملات حاصل از تجارت دارایی های مصنوعی به معدنچیان و دارندگان SNX پاداش می گیرد. UMA یک پروتکل مشتقات جایگزین جایگزین است که برخلاف Synthetix ، به جمع آوری بیش از حد متکی نیست. این امر با پاداش دادن به آنها برای نقدینگی مواضع نادرست وثیقه به انحلال دهندگان متکی است. این انحلال دهندگان از فیدهای قیمت خاص خود استفاده می کنند و بنابراین به اوراکل تکیه نمی کنند. آنها بدهی را بازپرداخت می کنند و وثیقه را پس می گیرند. نقش مشاجرات این است که مشخص شود که انحلال معتبر است. در صورت بروز اختلاف ، دارندگان UMA با توجه به فیدهای قیمت خود ، انگیزه پولی برای رأی دادن به قیمت دارایی دارند.

قراردادهای همیشگی

قراردادهای همیشگی توجه جامعه Defi را به خود جلب می کند زیرا آنها نقش قراردادهای رو به جلو و آینده را تقلید می کنند. تفاوت آنها از ابزارهای مالی سنتی در این است که آنها تاریخ حل و فصل یا انقضا ندارند. بنابراین ، یک کاربر می تواند یک قرارداد همیشگی را حفظ کند تا زمانی که بخواهد موقعیت را ببندد. پروتکل دائمی پروژه ای است که تجارت قراردادهای همیشگی را در زنجیره ای امکان پذیر می کند و حداکثر 10 برابر اهرم را برای سازندگان و متقاضیان ارائه می دهد. USDT نشانه تسویه حساب برای تجارت 15+ جفت است. این پروتکل یک AMM مجازی را تقویت می کند که به ارائه دهندگان نقدینگی متکی نیست. زنجیره XDAI (یا Gnosis) تمام معاملات شبکه را پردازش می کند. این یک محلول مقیاس بندی لایه 2 است و هزینه های کم گاز را افزایش می دهد (پروتکل بخشی از هزینه ها را یارانه می دهد). DYDX یکی دیگر از مبادلات مشتقات Defi است که تجارت دائمی را ارائه می دهد. همچنین اجازه می دهد تا تجارت و حاشیه غیر متمرکز و همچنین وام و وام گرفتن. DYDX با کتابهای سفارش به مکانیسم تطبیق خارج از زنجیره متکی است. این تسویه حساب سریعتر را تسهیل می کند که در نهایت در زنجیره اتفاق می افتد. معاملات دائمی در Starkex ، یک راه حل لایه 2 اتفاق می افتد.

درست مانند بسیاری از برنامه های DEFI ، مشتقات غیرمتمرکز می توانند در معرض خطراتی مانند هک ، خطرات پروتکل ، نقدینگی کم و خرابی اوراکل قرار بگیرند. علاوه بر این ، از آنجا که گمانه زنی ها و اهرم ها جنبه هایی از مشتقات DEFI هستند ، آنها خطرات خاص خود را شامل می شوند که ممکن است منجر به خسارات قابل توجهی برای معامله گران شود.




:: بازدید از این مطلب : 15
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: