پول زامبی زیم چیست و آیا برای جلوگیری از آخرالزمان خیلی دیر است؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

مشکلات سوزاندن: یک معترض در هنگام اعتراض به Bulawayo سنگ ها را پرتاب می کند.

زیمبابوه در حال سوختن است. در پشت لاستیک شعله ور این هفته ، گاز اشک آور ، خون و دستگیری ها یک واقعیت ساده اما ویرانگر نهفته است - هیچ پولی وجود ندارد.

آخرین مشکلات این شهرستان در این هفته به عناوین خبری آفریقای جنوبی رسید که ناآرامی ها در پست مرزی بیتبریج به دلیل محدودیت های واردات در کالاهای گسترده ، به اوج خود رسیدند. در مرحله بعد ، در پایتخت شورش های هراره آغاز شد و رانندگان تاکسی با پلیس به دلیل فساد و وحشیگری درگیری کردند. سپس کارمندان دولت با دستمزد بدون حقوق به خیابان ها رفتند.

روز چهارشنبه ، اعتراضات علیه دولت به شکل اقامت انجام شد. خیابان های منطقه تجاری مرکزی هراره کاملاً خالی بود. در Bulawayo ، هنگامی که جوانان حامل سنگ ، قوطی های اشکی را به سمت آنها انداختند ، پلیس عقب نشینی کرد. در جای دیگر ، دود سیاه از لاستیک هایی که در جاده های خالی می سوزاند ، بیرون می آید.

این معرفی به اصطلاح "پول زامبی" بود که سرانجام شهروندان زیمبابوه را برای رسیدن به نقطه جوش به دست آورد و صحنه های آخرالزمانی را برانگیخت.

از آنجا که این کشور در سال 2009 یک سیستم چند منظوره را معرفی کرده است ، قدرت دلار آمریکا باعث شده است که صادرات بسیار غیرقابل رقابت باشد. ارز خارجی زیمبابوه تا حد زیادی از طریق صادرات به دست می آید و به تبع آن ، این کشور خود را در یک بحران شدید نقدی پیدا کرده است.

بانک های محلی محدودیت های برداشت 100 دلار در روز را در هر حساب قرار داده اند. با این وجود ، مردم تمام روز برای تخصیص خود در خطوط منتظر می مانند ، فقط به آنها گفته می شود: هیچ پولی وجود ندارد ، یک شماره بگیرید و یک روز دیگر برگردید.

به طور خلاصه ، زیمبابوه شکسته است ، گفت: هدیه موگانو ، همکار تحقیقاتی در دانشکده تجارت و علوم اقتصادی در دانشگاه مترو نلسون ماندلا و مشاور اقتصادی دولت زیمبابوه."ما پول نداریم. تمام سیستم متوقف می شود. "

برای سهولت در بحران نقدی ، بانک ذخیره زیمبابوه "یادداشت اوراق قرضه" جدیدی را معرفی کرده است که ارزش آن به دلار آمریکا می رسد.

این مانند سایر ارزها چاپ می شود اما با یک وثیقه 200 میلیون دلاری از بانک صادرات و واردات آفریقا پشتیبانی می شود. به همین ترتیب ، بانک ذخیره گفته است ، یادداشت های اوراق قرضه جدید از 4 ٪ کل سپرده های نگهدارنده توسط بانک ها تجاوز نمی کنند.

با این وجود ، ارز جدید دارای دارندگان BankAccount عصبی است و نگران این است که این نشان دهنده بازگشت به دلار زیمبابوه ، که در سال 2009 رها شده است. به طور خاص ، یادآور "چک های تحمل کنندگان" است ، که وقتی دلار زیمبابوه به مرحله رسیدگی می شد ، معرفی می شود. واد

این چک های بلبرینگ یادداشت های نقدی اما با تاریخ انقضا ، و بنابراین افراد را وادار می کردند که آن پول را خرج کنند یا آن را بانک کنند. اما با یک پول نقد در آن زمان ، مشتریان همیشه قادر به برداشت پول در صورت لزوم نبودند.

در سال 2008 ، تورم زیمبابوه با 500 میلیارد درصد ، حمل حتی مقادیر متوسط پول را به صورت نقدی دشوار کرد.

اما از زمان اتخاذ یک رژیم چند منظوره ، کشور به دلیل کمبود حاد پول به 1. 69 ٪ کاهش یافته است ، به این معنی که قیمت ها به طور متوسط کاهش می یابد."اما قیمت ها به هیچ وجه مسئله نیستند. این در مورد داشتن پول در جیب شماست. "

وی گفت که پول کافی برای دور زدن وجود ندارد."اگر امروز برای کسی کار می کنید ، امروز پول نقد نمی کنید. شما باید صبر کنید تا پول در دسترس باشد ... ما فقط می توانیم آنچه را که کسب می کنیم ، تا حد زیادی از طریق صادرات خرج کنیم ، "وی گفت ، این کمک نمی کند که دولت زیمبابوه" دمیدن پول چپ ، راست و مرکز باشد که گویی آنجا استفردا نیست "

پایه مالیاتی نیز در حال کاهش است. سفاس فورچی ، اقتصاددان در اقتصاد NKC آفریقا گفت: "شرکت ها به دلیل شرایط شدید اقتصادی بسته شده اند و کارمندان از آن عقب نشینی کرده اند.""همه اینها باعث کاهش پایه مالیاتی دولت شده است."

وی گفت که اداره درآمد زیمبابوه سال گذشته و دوباره در سه ماهه اول سال جاری نتوانسته است هدف جمع آوری مالیات خود را برآورده کند.

موگانو گفت ، منابع اصلی نقدینگی زیمبابوه - صادرات ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، کمک ها و حواله ها - همه مورد اصابت قرار گرفته اند.

صادرات تحت تأثیر منفی دلار آمریکا قرار گرفته است و تولید در اثر تورم صدمه دیده است. موگانو گفت ، از سال 2009 ، کسری متوسط تجارت 3. 5 میلیارد دلار وجود داشته است.

موگانو گفت ، حتی قبل از رژیم جدید ارز و تورم ، تولید در زیمبابوه قادر به ادامه کار نبود ، با ماشین آلات قدیمی که "متعلق به یک موزه" است ، افزود که برنامه اصلاحات ناموفق زمین به این معنی است که این کشور از بهره وری استفاده نکرده است."هفتاد درصد از مواد اولیه که به بخش تولید می رود از کشاورزی ناشی می شود."

اگرچه این کشور تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته است ، "16 سال گذشته اینگونه بوده است ، بنابراین ما نمی توانیم خشکسالی را برای تولید خطا به اندازه کافی مقصر بدانیم."

زیمبابوه همچنین بخشی از سرمایه گذاری مستقیم خارجی را که کشورهای همسایه انجام می دهند ، دریافت می کند."موزامبیک 5 میلیارد دلار می شود ، ما 500 میلیون دلار می گیریم. و ما ایجاد شغل را نمی بینیم. این 500 میلیون دلار در حال تصور سرمایه گذار چینی است ، اما در حال راه اندازی مغازه و حمل و نقل کالاهای آنها است. "

حداقل تا زمانی که زیمبابوه وام های موجود را بازپرداخت کند ، کمک های بیشتری نیز از این مسئله خارج است. دلار قوی همچنین به این معنی است که حواله ها ارزش بخشی از آنچه را که قبلاً بوده اند ارزش دارند.

یکی از مزایایی که دلار آمریکا به همراه آورد ، امکان خرید کالا از کشورهای همسایه با قیمت مناسب بود. این امر تا زمانی که محدودیت های واردات در این ماه اعمال شد ، ممنوعیت واردات کالاهای اعم از آب بطری گرفته تا کرمورا ، کره بادام زمینی و شیر بود.

موگانو گفت محدودیت های واردات آخرین نی است. با یک دلار قوی آمریکا و یک رندر استهلاک ، واردات از آفریقای جنوبی ، که زیمبابوه انجام می دهد ، معقول تر است. اما پس از آن وزیر صنعت و تجارت محدودیت های واردات را اعلام کرد.

وی گفت: "وقتی او این کار را کرد ... این زندگی مردم است که او در حال از بین بردن است.""این یک ممنوعیت مشکل ساز است ، زیرا آنها به مردم جایگزین نکرده اند."

پلیس شورش پس از اعتراض رانندگان تاکسی ، ساکنان را در اپورث ، حومه هراره بازداشت کرد.(Philimon Bulawayo/رویترز)

موسوی موافقت کرد. وی گفت: "در هنگام وارد کردن محصولاتی که صنعت محلی را می کشند ، محدود کردن واردات هیچ مشکلی ندارد. اما زمان بندی اشتباه است ؛هیچ پولی برای تولید هر چیزی در محلی وجود ندارد. "

موسو گفت که تأثیر اجتماعی بسیار زیاد است. به عنوان مثال ، آب بطری 2. 5 میلیون دلاری هر ماه به زیمبابوه آورده می شد. محدود کردن این واردات باعث کاهش درآمد مالیاتی نیز می شود. فورچی گفت: "سال گذشته 11 ٪ از درآمد مالیاتی از طریق مالیات بر ارزش افزوده در واردات به دست آمده است."

مشاغل در ضلع آفریقای جنوبی به شدت نگران هستند. کریستوفر ماخومو ، مدیر CashBuild در شهر مرزی موسینا ، گفت که تجارت وی قبلاً به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است زیرا بسیاری از محصولات "سازندگان" محدود شده اند.

مردم زیمبابوه نمی آیند. بنابراین ما یک مشکل جدی داریم - 70 ٪ از مشاغل من از مرز ناشی می شود. "

موگانو گفت: مشکل سیاست زیمبابوه یک داده شده است."برای رقابتی بودن ، زیمبابوه باید به اتحادیه گمرک آفریقای جنوبی بپیوندد و رند را اتخاذ کند."اما مشکل سیاسی است."شما نمی توانید این را اتخاذ کنید و انتظار دارید که طبق معمول تجارت باشد. بنابراین سؤال این است که آیا Zanu-PF آماده تسلیم قدرت هستند. "

اما ، Musewe گفت ، حتی اگر زیمبابوه بخواهد به آن بپیوندد ، قادر به برآورده کردن شرایط نیست ، یا پول نقدی را در دست دارد که لازم باشد. و حتی اگر بانکها به زیمبابوه توصیه کرده اند که این مسیر را طی کنند ، وی این سؤال را مطرح کرد که آیا رئیس جمهور رابرت موگابه می تواند بر مسائل روانشناختی خود با رند غلبه کند.

برای آفریقای جنوبی ، یک بحران در آستان آن فقط برای مدت طولانی قابل نادیده گرفتن است.

سازمان ملل متحد به طور محافظه کارانه تخمین می زند که 1. 5 میلیون زیمبابوه در آفریقای جنوبی زندگی می کند. با تشدید رقابت برای مشاغل و منابع ، خشونت امری عادی شده است.

موگانو گفت: "دعای من و امید من این است که آفریقای جنوبی با ما همدردی کند."وی گفت ، سرمایه گذاران آفریقای جنوبی می توانند با سرمایه گذاری در زیمبابوه "در بخش هایی که هیچ مسئله بحث برانگیز بومی سازی وجود ندارد" از استهلاک RAND حمایت کنند.

موسو گفت آنچه لازم بود برای پرداختن به علت اصلی: مشروعیت و صلاحیت موگابه.

Musewe با اشاره به اینکه این تغییر در حال آمدن است ، گفت: "زیمبابوه به یک راه حل سیاسی احتیاج دارد ، در غیر این صورت هیچ چیز به کار نمی رود.""زیمبابوها قبلاً هرگز به خیابان ها نرفته اند. این آغاز است. من فکر نمی کنم زیمبابوه همیشه یکسان باشد. "




:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: