خرید سهام و فروش آنها در همان روز
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

من در بازار سهام تجارت می کنم. من قوانین شریعت را در انتخاب شرکت ها هنگام خرید سهام دنبال می کنم. من در وب سایت شما یا جایی دیگر خوانده ام که خرید و فروش در همان روز (معاملات داخل کشور) شبیه به قمار است و از این رو ممنوع است زیرا یک واقعیت مشترک وجود دارد که نمی توان آنچه را که او ندارد بفروشد. بورس پس از دو روز سهام را تحویل می دهد. آنها برای صاف کردن عملکرد خود به دو روز نیاز دارند. این مشکل بورس اوراق بهادار است. آنها قطعاً به من اجازه نمی دهند چیزی را بفروشم که من مثبت نمی کنم. با این حال ، بورس اوراق بهادار به من اجازه می دهد در همان روز خرید و فروش کنم. آنها به من اجازه می دهند سهام خود را در همان روز بفروشم زیرا من صاحب آنها هستم. مشکلی ندارم که دو روز منتظر تحویل سهام خود باشم. اگر من واقعاً سهام خریداری کردم و هزینه های آنها را پرداخت کردم ، در صورت سودمندی من در همان روز چه مشکلی در خرید و فروش آن سهام وجود دارد؟قصد من در حالی که معاملات روشن است: من در همان روز پس از خرید آنها در آن روز در صورت سودآوری ، سهام را می فروشم. در غیر این صورت من قطعاً آنها را حفظ خواهم کرد و فقط با استفاده از پول خودم تجارت می کنم. هیچ وام از طرف کسی وجود ندارد ، هیچ قول بازگشت خوب به کسی نیست. من حتی از شرکت کارگزاری اعتبار نمی گیرم. حال ، با توجه به این واقعیت ها ، لطفاً به من بگویید که روند تجارت من با توجه به اسلام چه مشکلی دارد. من از شما درخواست می کنم ، لطفاً به وضوح به سوال من پاسخ دهید بدون اینکه به فتوای دیگری مراجعه کنید. من خیلی به یک پاسخ خاص نیاز دارم که آیا قوانینی که در هنگام تجارت دنبال می کنم درست است یا نه با توجه به اسلام. متشکرم.

پاسخ

همه ستایش کامل برای خداوند ، پروردگار جهان است. من شهادت می دهم که هیچ کس شایسته عبادت به جز خدا نیست و محمد ، صلی الله علیه و آله و سلم ، برده و رسول او است.

فروش کالای خریداری شده قبل از در دست گرفتن آن ، غیرممکن است. زید ابن تابیت گفت: "آن را در مکانی که آن را خریداری کرده اید بفروشید تا زمانی که آن را برای پیام رسان خداوند به خانه خود ببرید ، Sallallaahu ʻalayhi wa Sallam ، ممنوع است که کالاهایی را که در آن خریداری شده اند ، بفروشند تا اینکه معامله گران آنها را بگیرنددر اختیار آنها است. "[ابو داوود]

این امر در مورد اقتدار ابن عابباس روایت شده است که پیامبر ، صلی الله علیه و آله و سلم ، همچنین فروش مجدد مواد غذایی را توسط شخصی که آن را خریداری کرده بود ، ممنوع اعلام کرد ، مگر اینکه آن را با اندازه گیری دقیق دریافت کرده باشد.[الوخاری ، مسلمان و دیگران] ابن abbaas همچنین گزارش داد که رسول خداوند ، صلی اللههو ʻalayhi wa sallam ، گفت: "اگر کسی یک دانه خریداری کند ، نباید آن را بفروشد تا اینکه آن را تصرف کند."، "من فکر می کنم همه چیز از این نظر یکسان است." نسخه دیگری می خواند ، "من همه چیز را مانند غذا می دانم (تا آنجا که به این اصل مربوط می شود)." [مسلمان]

محققان دیدگاه های مختلفی در مورد اینکه آیا این ممنوعیت در این زمینه شامل کلیه موارد خریداری شده به طور کلی یا صرفاً مواد غذایی به ویژه است ، داشتند. دیدگاه علمی که ما در اسلاموه اتخاذ می کنیم این است که شامل همه موارد خریداری شده است.

با این حال ، لازم به ذکر است که "در اختیار داشتن" در این زمینه مطابق با روش معمول تعیین می شود. بنابراین ، اگر ثبت سهام در حساب خود یا انتقال آنها به کیف پول آنلاین شما ، به عنوان مثال ، روشی قابل قبول برای تصاحب سهام توسط خریدار با توجه به تعاریف و شیوه های بورس اوراق بهادار محسوب می شود ، پس این قابل قبول استشری و خریدار حق دارند پس از در اختیار داشتن آنها ، آنها را بفروشند. در غیر این صورت ، غیرمجاز خواهد بود.

دکتر یوسف ابن ʻAbdullaah Ashubayli نوشت:

وی گفت: "این امکان پذیر است که صاحب سهام در یک بانک حتی قبل از شروع مبادله (در بورس سهام) ، آنها را به هر کس دیگری بفروشد ، زیرا او در واقع چنین سهام را خریداری کرده و مطابق با شریع داده شده ، آنها را در اختیار گرفته استاین واقعیت که این سهام به طور قانونی به نام او ثبت شده است. بر این اساس ، او از نظر قانونی حق دارد آنها را همانطور که می خواهد دفع کند. با این وجود ، خریدار مجاز به فروش این سهام خریداری شده تا زمانی که سهام به نام وی منتقل نشود. فروش سهام قبل از انتقال به نام وی در شریع مجاز نیست. او نمی تواند قبل از اینکه مالکیت به طور قانونی به او منتقل شود ، آنها را به طرف دیگری بفروشد ، یعنی ثبت سهام به نام خود به دو دلیل. اولا ، خریدار در این مورد ، حتی اگر او صاحب سهام باشد ، آنها را در اختیار آنها قرار نداده است زیرا هنوز به نام فروشنده ثبت شده اند. پیامبر ، صلی الله علیه و آله و سلم ، قبل از اینکه آنها را ممنوع کند ، فروش کالاهای خریداری شده را به حساب می آورد. ثانیا ، اگر سهام در بین چندین طرف معامله شود در حالی که هنوز تحت نام فروشنده اول ثبت شده است ، این منجر به اختلافات ، درگیری ها و از دست دادن حقوق می شود."

از این رو ، واضح است که فروش سهام در پرونده شما به دلیل فروش آنچه در اختیار شما نیست ممنوع نیست ، زیرا ذکر کردید که ابتدا سهام را خریداری می کنید و سپس آنها را می فروشید ، و بنابراین ، این سهام به طور قانونی متعلق به شما هستند. با این حال ، مشکل این است که آیا همانطور که در بالا گفته شد ، "مطابق با شری" به عنوان "تصرف" حساب می شود یا خیر.

معاملات روزانه که مطابق با شریع اسلامی انجام می شود ، شبیه قمار نیست. از این رو ، در اصل مجاز است ، مگر اینکه صرفاً برای دستکاری قیمت سهام یا موارد مشابه در نظر گرفته شود. الوسییمی نوشت ، "من اصولی ، شرکت در معاملات روز یا هفته مجاز است. در روز و معاملات سریع مضراتی وجود دارد ؛ با این حال ، ممنوعیت آن عملاً غیرممکن است."




:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 28 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: