سود ناخالص در مقابل درآمد عملیاتی: 3 دلیل برای اندازه گیری هر دو
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

در تجارت، "سود" و "درآمد" به جای یکدیگر استفاده می شود. بسته به زمینه، معنای مستقیم هر کلمه تغییر می کند. برای این موضوع، سود و درآمد تعریف دقیقی دارند و تفاوت‌های مهم «ناخالص» و «عملیاتی» است. درک تمایز بین دو واحد اندازه گیری سود هنگام ارزیابی درآمد یک شرکت ضروری است.

در این پست وبلاگ، تفاوت بین سود ناخالص و درآمد عملیاتی و اینکه چرا این اعداد برای بنیانگذاران مفید است را بررسی خواهیم کرد.

Book a free demo with Zeni to learn more about our AI-powered bookkeeping services.

درآمد عملیاتی در مقابل سود ناخالص

این دو شاخص مالی به کسب و کارها کمک می کند تا عملکرد خود را ارزیابی کنند. سود عملیاتی از سود ناخالص ناشی می شود، به همین دلیل است که محاسبه هر دو معیار مهم است. هر دو عدد در صورت سود و زیان شرکت آمده است.

سود ناخالص

سود ناخالص نشان دهنده کل درآمد پس از کسر تمام هزینه های مربوط به تولید COGS (هزینه های کالاهای فروخته شده) است. از نظر فنی، این یک اندازه گیری خالص است. با این حال، به دلیل اینکه COGS تنها هزینه کسر شده است، به عنوان "ناخالص" نامیده می شود. سود ناخالص به عنوان سود خالص نیز نامیده می شود، اما هنگام محاسبه درآمد کل منهای COGS، "ناخالص" اصطلاح مناسب است.

  • مواد خام
  • هزینه کار
  • هزینه های ماشین (برای مثال موارد مورد نیاز برای راه اندازی ماشین آلات)
  • مواد مستقیم
  • قیمت عمده فروشی
  • هزینه های سربار

COGS تمام هزینه های مورد استفاده در تولید محصولات یا خدمات را پوشش می دهد.

فرمول سود ناخالص = درآمد - COGS

درآمد عملیاتی

برای محاسبه سود عملیاتی، باید ارزش درآمد ناخالص خود را بدانید (که در بالا بحث شد). با استفاده از این عدد، تمام هزینه های عملیاتی و تجاری دیگر را برای یافتن سود عملیاتی کم خواهید کرد. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هزینه های مالیات بر درآمد اضافی و هزینه پرداخت سود در این محاسبه کسر نمی شود.

*EBIT نام دیگری برای درآمد عملیاتی است، اما با کسر سایر هزینه ها. اینجا بیشتر درمورد آن بیاموزید .

هزینه های عملیاتی شامل:

هر چیزی که مربوط به تولید نباشد را می توان در آن گنجاند.

فرمول درآمد عملیاتی = سود ناخالص - هزینه های عملیاتی - استهلاک و استهلاک

دلایل نظارت بر هر دو معیار

دلایل مختلفی برای اندازه گیری درآمد ناخالص و عملیاتی وجود دارد. هر معیار اطلاعات مالی ارزشمندی را ارائه می دهد که توسط حسابداران یا حسابداران ثبت شده است. پس از پایان ماه، بنیانگذاران می توانند به صورت های مالی که هر دو مجموع را فهرست می کند، دسترسی داشته باشند.

1. اندازه گیری کارایی عملیاتی

هنگامی که هزینه های عملیاتی بسیار زیاد است ، ایجاد پول اضافی برای سایر اهداف یا پرداخت بالاتر برای تعهدات بدهی غیرممکن است. هزینه های ماهانه پس از سازگاری تولید ، رکود می کنند ، اما هزینه هایی که شروع می شود کوچک می تواند به سرعت اضافه شود. اشاره به آنچه در مورد خونریزی بودجه عملیاتی شما به شما کمک می کند تا ماه بعد از مشکلات جریان نقدی محافظت کند.

2. ردیابی الگوهای درآمد

طبیعی است که فروش محصول یا خدمات با نیاز به بازار و نیازهای مصرف کننده جریان داشته باشد. با تولید و عملیات مداوم ، بیشتر کارشناسان مالی می توانند بر اساس ماههای قبل در پیش بینی درآمد عملیاتی کمک کنند. با این دانش می توانید بودجه و هزینه را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل شود که درآمد عملیاتی در هدف هدف خود یا بالاتر از هدف خود باقی مانده است.

3. ارائه یک تصویر کلی به سرمایه گذاران

در چند سال اول زندگی یک استارتاپ ، دورهای مختلف بودجه اتفاق می افتد. سرمایه گذاران سرمایه می خواهند سودآوری یک شرکت را ببینند ، که به میزان قابل توجهی به نحوه عملکرد یک شرکت بستگی دارد. هنگامی که هزینه های عملیاتی به طور مداوم متعادل می شوند ، نوسان درآمد خالص به یک مشکل جریان پول تبدیل نمی شود.

مزایای نظارت بر متریک مداوم

هزینه های COG ها و فعالیت یک تجارت باید تا حد ممکن نوسان داشته باشد. شرایطی وجود دارد که این قانون انگشت شست معاف است.

به عنوان مثال ، اضافه کردن دستگاه های بیشتر به تولید UP ، COG ها را به دلیل استهلاک اضافه شده افزایش می دهد. پولی که توسط این ماشین ها تهیه می شود باید هزینه های استهلاک اضافی را متعادل کند. اگر فروش بالاتر هزینه اضافه شده COGS را متعادل نکنید ، مشکلات پول می تواند به گلوله برفی شروع شود.

گرفتن عدم تعادل در اوایل ، به بنیانگذاران و تیم مالی آنها امکان هدایت بودجه و تغییر بودجه را قبل از پرهزینه شدن مشکل می دهد. در حسابداری سنتی ، کتابها پس از پایان ماه تحویل داده می شوند و توانایی محوری را هنگام شروع مسئله از بین می برند.

نرم افزار ما به بنیانگذاران اجازه می دهد تا به دلیل ردیابی معاملات در زمان واقعی ، بلافاصله تغییراتی ایجاد کنند. به جای اینکه منتظر بمانید تا ماه بسته شود تا کتابهای خود را بدست آورید ، می توانید هر متریک را در داشبورد شرکت خود مشاهده کنید.

به عنوان مثال ، هزینه های عملیاتی روی داشبورد Zeni کاشی شده است و هزینه های ماهانه ، سه ماهه یا سالانه را در یک نمودار نوار کدگذاری شده با رنگ آسان نشان می دهد. هر نوار شامل هزینه های شکسته است که کاملاً قابل تنظیم است.

مثال زیر را بررسی کنید تا ببینید چقدر ساده است!

‍ در Zeni ، ما در تلاش هستیم تا شریک زندگی خود را تأمین کنیم ، نه سردرد. یک نسخه ی نمایشی رایگان با ما برنامه ریزی کنید تا ببینیم چه کاری می توانیم برای شما انجام دهیم.




:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: