سهام خزانه داری چیست؟
نوشته شده توسط : Mihayloo

سهام خزانه داری ، همچنین به عنوان سهام مجدداً شناخته می شود ، بخشی از سهام قبلاً صادر شده است که یک شرکت از سهامدار خود خریداری کرده است (خریداری کرده است). این سهام توسط شرکت نگهداری می شود و برای استفاده از آن استفاده می شود.

این سهام می تواند در اختیار شرکت باقی بماند یا ممکن است برای صدور آینده به سهامداران آینده نیز مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ، یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد این سهام را به طور دائم از بازار بازنشسته کند. بدین ترتیب ، آنها برای استفاده در دسترس نخواهند بود.

سهام خزانه داری کجا گزارش می شود؟

سهام خزانه داری در ترازنامه تحت بخش سهام سهامدار ذکر می کند. این یکی از انواع مختلف حسابهای سهام است و به طور کلی به عنوان یک حساب تقاضا از آن یاد می شود.

درک چارچوب سهام خزانه داری

به هر شرکتی مجاز است تعداد مشخصی از سهام را صادر کند. این سهام "سهام برجسته" نامیده می شود.

از این سهام ، برخی از آنها به صورت عمومی معامله می شوند ، در حالی که برخی از سهام محدود هستند (این بدان معنی است که این سهام نمی توانند فروخته شوند مگر اینکه شرایط خاصی برآورده شود).

سهام خزانه داری سهام است که در ابتدا بخشی از سهام ممتاز هستند و توسط یک نهاد (فردی یا سازمان) نگهداری می شدند. با این حال ، این سهام توسط شرکت از سهامداران آن خریداری می شود.

قصد خرید مجدد سهم چیست؟

در زیر برخی از دلایلی که یک شرکت ممکن است تصمیم بگیرد سهام خود را از سهامداران خود خریداری کند -

برای فروش مجدد

همانطور که در بالا ذکر شد ، سهام خزانه داری توسط شرکت از سهامداران خریداری می شود. یک شرکت ممکن است از سهام خزانه داری به عنوان سهام رزرو شده که برای جمع آوری وجوه آینده و/یا پرداخت سرمایه گذاری های آینده کنار گذاشته شده است ، استفاده کند

شرکت ممکن است از این سهام برای تکمیل سرمایه گذاری ، از جمله کسب یا ادغام یک تجارت استفاده کند. علاوه بر این ، این سهام بسته به تصمیم تجاری می تواند برای سهامداران جدید یا موجود مجدداً مورد استفاده قرار گیرد.

برای به دست آوردن علاقه کنترل کننده

خرید سهام توسط یک شرکت تعداد سهام برجسته را کاهش می دهد.

بنابراین ، این عمل منجر به کاهش ارزش مخرج می شود و از این طریق منجر به افزایش درصد سرمایه گذاران موجود می شود.

هنگامی که مدیریت مایل به اجرای قرارداد خرید نیست ، بازگرداندن سهام از تصرف خصمانه جلوگیری می کند.

کم ارزش

در مواقعی که بازار بی ثبات است یا عملکرد خوبی ندارد ، ممکن است سهام یک شرکت نیز عملکرد خوبی نداشته باشد و به ارزش ذاتی آن کم ارزش باقی بماند.

در این شرایط ، خرید سهم از بازار یا سهامداران مستقیماً منجر به افزایش قیمت سهام می شود. این به طور کلی به نفع سهامداران باقیمانده است.

بازنشستگی سهام

هنگامی که سهام خزانه بازنشسته می شود ، آنها نمی توانند فروخته شوند و از این رو از بازار خارج می شوند. این حرکت منجر به کاهش تعداد سهام می شود و از این طریق بر نگه داشتن سهامداران موجود ، سود سهام و توزیع سود تأثیر می گذارد.

بهبود نسبت های مالی

با حرکت خرید سهام برگشت (سهام خزانه داری) ، نسبت های مالی تغییر می یابد. همچنین ، اگر این سهام به طور دائم بازنشسته شود ، افزایش نسبت های بازده مانند بازده دارایی (ROA) و بازده سهام (ROE) افزایش می یابد.

محدودیت سهام خزانه داری

سهام خزانه داری با محدودیت های خاصی همراه است. در زیر محدودیت های چنین سهام وجود دارد -

  • بدون حق رأی همراه است
  • حق سود سهام ندارد
  • بخشی از محاسبات سهام برجسته نیست
  • بدون حقوق پیشگیرانه به عنوان سهامدار
  • پس از انحلال ، دارایی خالص شرکت را دریافت نمی کند
  • زاویه نظارتی در اطراف سهام خزانه داری

همه کشورها قوانینی را که حاکم بر سهام خزانه داری هستند ، ندارند ، اما برخی از کشورها برخی از مقررات را در مورد دسته سهام قرار داده اند. در برخی از کشورها ، تعداد سهام خزانه نمی تواند از حداکثر نسبت سرمایه مشخص شده توسط قانون فراتر رود.

چگونه شرکت ها سهام را بازپرداخت می کنند؟

بازپرداخت سهام یا خرید مجدد (همانطور که معمولاً گفته می شود) روشی است که با استفاده از آن مدیریت یک شرکت می تواند تعداد سهام ممتاز گردش در بازار را کاهش دهد. سهامداران باقیمانده این شرکت به دلیل افزایش مالکیت نسبی به احتمال زیاد سود می برند. در زیر روش هایی که یک شرکت می تواند خرید مجدد را انجام دهد:

مناقصه، پیشنهادات

یک شرکت پیشنهاد می کند سهام سهامداران موجود را با قیمتی مشخص که شرکت مایل به پرداخت آن است ، خریداری کند. این قیمت مشخص شده به طور کلی با حق بیمه قیمت بازار است. این شرکت همچنین مدت زمان معتبر پیشنهاد خرید را فاش می کند. پس از انتشار پیشنهاد مناقصه ، سهامگرانی که مایل به فروش سهام خود در شرکت هستند ممکن است سهام خود را در تاریخ موعد مقرر برای خرید مجدد مناقصه کنند.

عملیات بازار آزاد

همچنین به عنوان خرید مستقیم شناخته می شود ، عملیات بازار آزاد چیزی نیست جز خرید سهام مستقیم از مبادله. هر زمان که یک شرکت بازپرداخت را اعلام کند ، این عمل به طور کلی مثبت تلقی می شود و از این طریق منجر به افزایش قیمت سهم می شود. سپس این شرکت مانند هر سرمایه گذار دیگر در بازار ، سهام را خریداری می کند.

حراج هلندی

در این مسیر ، این شرکت تمایل خود را برای خرید سهام خود اعلام می کند. همچنین ، این شرکت دامنه قیمت را که در آن به دنبال خرید مجدد سهام است به همراه محدوده تاریخ که در آن پیشنهاد معتبر است ، اعلام می کند.

یک سهامدار موجود که مایل به مشارکت است ، ممکن است با قیمت گروه قیمت مشخص شده ، علاقه خود را مناقصه کند. هنگامی که شرکت علاقه همه سهامداران را دریافت کرد ، تعداد مورد نظر سهام را با کمترین هزینه ممکن خریداری می کند. این کار با بررسی پیشنهاد ارائه شده توسط سهامدار انجام می شود.

سلب مسئولیت

سهام ذکر شده در این مقاله توصیه ای نیست. لطفاً قبل از سرمایه گذاری ، تحقیق و دقت خود را انجام دهید. سرمایه گذاری در بازار اوراق بهادار مشمول خطرات بازار است ، قبل از سرمایه گذاری تمام اسناد مرتبط را با دقت بخوانید. لطفاً قبل از سرمایه گذاری در سهام عدالت ، مشتقات ، صندوق های متقابل و یا سایر ابزارهای معامله شده در بورس سهام ، اسناد افشای ریسک را با دقت بخوانید. از آنجا که سرمایه گذاری در معرض ریسک های بازار و ریسک نوسانات قیمت است ، هیچ تضمینی یا تضمینی وجود ندارد که اهداف سرمایه گذاری حاصل شود. NBT هیچ بازده اطمینان از هرگونه سرمایه گذاری را تضمین نمی کند. عملکرد گذشته اوراق بهادار/ابزارها نشانگر عملکرد آینده آنها نیست.




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 27 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: