عوامل تعیین کننده سودآوری در شرکتهای ذکر شده: مطالعه ای از بورس ویتنامی
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

این تحقیق با هدف بررسی عوامل تعیین کننده عملکرد مالی 1343 شرکت ویتنامی طبقه بندی شده در شش صنعت مختلف ذکر شده در بورس ویتنامی طی یک دوره چهار ساله از سال 2014 تا 2017 با استفاده از نرم افزار Stata. این عوامل تعیین کننده شامل اندازه شرکت ، نقدینگی ، پرداخت بدهی ، اهرم مالی و کفایت مالی در حالی که عملکرد مالی توسط سه نسبت مختلف ارزیابی می شود: بازده دارایی (ROA) ، بازده سهام (ROE) و بازده فروش (ROS). نتایج تحقیق از این شرکت ها در دوره معین نشان می دهد که: (1) اندازه شرکت تأثیر مثبتی بر ROA و ROS دارد ، به ویژه ROA اما تأثیر متضاد بر ROE دارد ، (2) نسبت کفایت تأثیر مثبت بر ROA و ROS دارداما منفی بر روی ROE ، (3) اهرم مالی تأثیر منفی بر ROE و ROS دارد اما تأثیر مثبتی بر ROA دارد ، (4) نقدینگی تأثیر مثبتی بر ROA و ROE دارد اما منفی در ROS و (5) حلالیت مثبت داردتأثیر بر ROA و ROS اما تأثیر منفی بر ROE. علاوه بر این ، کشاورزی بیشترین درصد سودآوری را در ابتدا به خود اختصاص داده است ، که جایگزین خدمات ROA شد اما از سال 2016 تا 2017 بر خلاف کمترین حمل و نقل برای ROE تولید کرد.

کلید واژه ها

  • عوامل تعیین کننده سودآوری ؛
  • شرکتهای ذکر شده ویتنامی ؛
  • بورس اوراق بهادار ویتنام

1. معرفی

سودآوری یکی از عناصر حیاتی برای ارزیابی عملکرد است که نسبت سود را در مقایسه با سرمایه گذاری دارایی ، حقوق صاحبان سهام یا فروش نشان می دهد. بهبود سودآوری یکی از اصلی ترین وظایف برای شرکت ها است ، به ویژه در زمینه ادغام اقتصادی بین المللی امروز در ویتنام. از آنجا که تنها یک اقتصاد پایدار با سودآوری بالا می تواند منابع مالی کافی را برای توسعه پایدار فراهم کند ، بنابراین می تواند توجه و سرمایه گذاری را از سوی سرمایه گذاران داخلی و بین المللی جلب کند. نه تنها مبنای قابل اعتماد برای ارزیابی عملکرد کسب و کار ، سودآوری نیز ابزاری مفید برای پیش بینی عملکرد مشاغل در آینده است. سودآوری منعکس کننده ثروت سهامداران و بر این اساس استیناف به سرمایه گذاران است. این به همین دلیل است که شناسایی عوامل مختلفی که مستقیم یا غیرمستقیم در سودآوری تأثیر می گذارند ، یک موضوع تحقیق اساسی در اقتصاد ، مدیریت استراتژیک ، حسابداری و امور مالی است.

با گذشت زمان ، بسیاری از محققان به یک ساختار سرمایه بهینه توجه کرده اند که سودآوری شرکت ها را پیشرفت می کند (بردلی ، جارل ، و کیم ، 1984 ؛ DeAngelo & Masulis ، 1980 ؛ Miao ، 2005). علاوه بر این ، طبقه بندی سایر عوامل مؤثر بر سودآوری مانند اهرم مالی ، پرداخت بدهی ، نقدینگی و کفایت مالی نیز لازم است. بسیاری از نویسندگان هشت عامل مختلف مؤثر بر سودآوری در شرکت ها را نشان می دهند ، که اندازه شرکت ، ساختار سرمایه ، نقدینگی ، پرداخت حقوق ، حساسیت ، هزینه سربار به درآمد و رشد اقتصادی است (Grau ، & Reig ، 2018 ؛ Blažková ، 2018 ؛ Fareed). با این حال ، این یافته ها بیشتر در کشورهای توسعه یافته با شکاف اقتصادی قابل توجه در مقایسه با ویتنام ایجاد می شود و منجر به سوء استفاده در استفاده از مفاهیم می شود. علاوه بر این ، این محققان عمدتاً به جای مقابله با طیف گسترده ای از زمینه ها ، تمرکز خود را بر روی یک منطقه خاص تنها یک صنعت محدود می کنند. بنابراین ، هدف از این مطالعه ، انجام یک آزمایش تجربی گسترده تر ، با استفاده از هر دو روش کمی و کیفی ، برای مقایسه سودآوری در صنایع مختلف و تعیین عوامل خاص شرکت است.

به منظور غلبه بر برخی از مشکلات فوق ، این مقاله با بررسی پنج عامل داخلی شامل اندازه ، نقدینگی ، پرداخت بدهی ، اهرم مالی و کفایت سرمایه ، که بر سودآوری شرکت های ذکر شده در بورس ویتنامی تأثیر می گذارد ، این مشکلات را حل می کند. اگرچه سایر عوامل کلان ، که رشد اقتصادی ، اشتغال ، نوآوری و تغییر تکنولوژیکی هستند ، می توانند تغییر در سودآوری یک شرکت را توضیح دهند ، اما این عوامل فرض می شود که در دوره معین پایدار باقی مانده است و بنابراین می توان در این مورد نادیده گرفت.

داده های تحقیق از صورتهای مالی 1343 شرکت ذکر شده در بورس ویتنامی ارائه شده توسط کمیسیون اوراق بهادار دولتی ویتنام جمع آوری شد. این شرکت ها بر اساس در دسترس بودن گزارش های سالانه خود بین سال های 2014 و 2017 انتخاب شدند. برای اطمینان از نمایندگی ، کامل بودن و قابلیت اطمینان نمونه های جمع آوری شده ، داده ها بر اساس معیارهای زیر جمع آوری شده است:

دوره زمانی: دوره مطالعه بین سال های 2014 و 2017 است ، هنگامی که بازار سهام ویتنام شاهد تغییرات مثبت در مقایسه با روند نزولی در شاخص VN بین 2008 و 2012 بود. این به این دلیل است که سال 2017 آغاز موفقیت غیر منتظره اقتصاد ویتنام بود که تولید ناخالص داخلی6. 8 ٪ را به خود اختصاص داده و تقریباً 1 ٪ بیشتر از رقم برای دوره 2011-2016 با 5. 96 ٪ به طور متوسط نشان می دهد. علاوه بر این ، علیرغم رشد قابل توجه تولید ناخالص داخلی ، تورم در نتیجه سیاست دولت ویتنام در اولویت بندی مدیریت تورم تحت کنترل است. متوسط CPI در سال 2017 فقط در مقایسه با سال 2016 با 3. 53 ٪ افزایش یافته است. این یک پیشرفت چشمگیر در مقایسه با بحران در سال 2008 است ، هنگامی که تولید ناخالص داخلی به 8. 48 ٪ افزایش یافت و CPI به 8. 3 ٪ افزایش یافت و منجر به تحول در شرکت های ذکر شده در ویتنام شد.

شکل 1: تعیین کننده های سودآوری

صنایع: مشاهدات مبتنی بر صورتهای مالی جمع آوری شده از 1343 شرکت ذکر شده در بورس ویتنام است که به شش صنایع مختلف طبقه بندی می شوند: عمده فروشی و خرده فروشی ، تولید ، معدن ، کشاورزی ، حمل و نقل و خدمات. این طبقه بندی براساس اسنادی است که بورس اوراق بهادار هوشی مین اعلام کرده است.

منابع: داده های تحقیق از داده های ثانویه منتشر شده توسط کمیسیون اوراق بهادار دولتی و شرکت های اوراق بهادار جمع آوری شده است. بنابراین ، این داده ها قابلیت اطمینان ، شفافیت و دقت را تضمین می کند (CAFEF ، 2018 ؛ COPHIEU68. VN ، 2018 ؛ بورس اوراق بهادار هانوی ، 2018 ؛ بورس اوراق بهادار هو چی ، 2018 ؛ VietstockFinance ، 2018).

تعداد مشاهدات: با 1343 نظرسنجی (به حساب 100 ٪ از اندازه نمونه) ، 5372 مشاهدات برای به دست آوردن بهترین تخمین انجام می شود. بر این اساس ، یک مدل رگرسیون برای تجزیه و تحلیل و تأیید با کمک نرم افزار تخصصی Stata نسخه 2015 ایجاد شده است.

2. بررسی ادبیات

بسیاری از مطالعات که به بررسی عوامل تعیین کننده سودآوری می پردازند ، در شرکتهای ذکر شده ، به ویژه در یک صنعت خاص مانند بانکداری ، بیمه ، تولید یا املاک و مستغلات انجام شده است. این یافته ها حاکی از آن است که سه دسته مختلف وجود دارد که می توان آن عوامل تعیین کننده را به آن طبقه بندی کرد: متغیرهای شرکت عمدی ، متغیرهای صنعت و متغیرهای محیط زیست مطابق با چندین دیدگاه نظری. مشهورترین پنج نظریه که می تواند برای یافتن عوامل مؤثر بر سودآوری و همچنین عملکرد کسب و کار استفاده شود عبارتند از: نمای مبتنی بر بازار (MBV) ، نمای مبتنی بر منابع (RBV) ، عملکرد ساختار استراتژی (SSP) ، ساختارعملکرد عملکرد (SCP) و عملکرد ساختار محیط سازمان (OESP).

در MBV ، بسیاری از نویسندگان بر این باورند که مزایای رقابتی یک شرکت بیشتر توسط اقتصاد سازمان صنعتی ایجاد می شود و از بازار خارجی مزایایی برای دستیابی به بازده های بالاتر که با سودآوری و ارزش های شرکت اندازه گیری می شود ، ایجاد می شود (چمبرلین ، 1962 ؛ گیلبرت ، 1989 ؛Molloy & Barney ، 2015 ؛ Zheng ، Liu ، & Huang ، 2019). در مقابل - در RBV - می توان گفت که سودآوری در نتیجه متمایز منابع مختلف مانند منابع انسانی ، ماشین آلات و فناوری ارائه می شود و منجر به تفاوت قابل توجهی در نتایج تحقیق می شود (برومیلی و راو ، 2016 ؛Grant ، 1991 ؛ Hitt ، Xu ، & Carnes ، 2015 ؛ Peteraf ، 1993 ؛ Wernerfelt ، 1984). محققان با دیدگاه SSP ، فکر می کنند که استراتژی یک شرکت ، که با در نظر گرفتن عوامل محیطی خارجی ایجاد شده است ، توسعه ساختار و فرآیندهای سازمانی را هدایت می کند ، سپس به شرکت با عملکرد بهتر نسبت به رقبایی که فاقد همان درجه استراتژیک هستند کمک می کند (Defee & Stank ،2005 ؛ Galbraith & Nathanson ، 1978 ؛ Galunic & Eisenhardt ، 2000 ؛ Miles ، Snow ، Meyer ، & Coleman ، Jr. ، 1978). نتایج تحقیق از تئوری SSP نشان می دهد که محیط بازار می تواند مستقیم و قابل توجهی در ساختار بازار تأثیر بگذارد و در نتیجه تأثیر قابل توجهی بر ارزش شرکت داشته باشد (چمبرلین ، 1962 ؛ ادوارد ، 1933 ؛ کوین ، 1967 ؛ رابینسون ، 1933). علاوه بر این ، بسیاری از عوامل خارجی از جمله مداخلات سیاسی قانونی بر چارچوب بازار تأثیر می گذارند و به طور گسترده ، ساختار ، رفتار و عملکرد بازار.

سرانجام ، توسعه یافته کودک (1972) OESP اظهار داشت كه برای همه مشاغل ، اهداف فوق العاده ای كه با ارزش های مشترک ارزیابی می شوند ، عمدتاً به شش عامل مختلف محیطی سازمانی (6S) متكی هستند: استراتژی ، ساختار ، سیستم ها ، كارمندان ، سبک و مهارت. به همین ترتیب ، COSH ، FU و Hughes (2012) ، Lenz (1980) اظهار داشتند که عملکرد شرکت ها مطابق با ترکیبی از محیط ، استراتژی و ساختار سازمانی متفاوت است. و دلیل اینکه برخی از سازمان ها نسبت به سایرین عملکرد بالاتری کسب کرده اند به دلیل تفاوت در این چهار عامل است. آنها اطمینان حاصل کردند که چنین ترکیبی متفاوت است ، عملکردهای به دست آمده از شرکتهای مختلف متفاوت است. علاوه بر این ، آنها شواهد آماری بسیاری پیدا کردند تا اطمینان حاصل کنند که این چهار عامل "هنجارهایی هستند که توسط مدیران مؤسسات رقیب نگهداری می شوند و ماهیت رابطه بین سازمانها و جمعیت ها برای تأثیرگذاری بر قدرت و شکل متقابل و به نوبه خود عملکرد سازمان است"(لنز ، 1980).

مطالعات تجربی همچنین عوامل مختلفی را مسئول سودآوری به دو گروه اصلی طبقه بندی کرد. گروه اول شامل عوامل داخلی مانند اهرم مالی ، پرداخت مالی ، کفایت مالی ، استقلال مالی ، نقدینگی ، اندازه شرکت ، رشد ، ساختار سرمایه ، سنین بنگاه و سایر تصمیمات مدیریتی است (Anbar & Alper ، 2011 ؛ Aburime ، 2009 ؛ Blažková ،2018 ؛ Capon ، Farley ، & Hoenig ، 1990 ؛ Grau & Reig ، 2018 ؛ Huang & Song ، 2006). گروه دوم بر عوامل خارجی طبقه بندی شده به دو شاخص مختلف غلظت می کند: شاخص های سطح صنعتی و شاخص های سطح کلان. در حالی که شاخص های سطح صنعتی شامل غلظت بازار ، نرخ رشد بخش و نرخ رشد واردات است ، شاخص های سطح کلان حاوی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ، تورم ، نرخ بهره ، بازده بازار مالی است (Grau & Reig ، 2018 ؛ Pattitoni ، Petracci، و Spisni ، 2014).

به گفته Szymańska (2017) ، ROE از شرکت های تولید گوشت خوک با قطعه قطعه شدن صنعت ، تخصص محدود و اعتماد به نفس مشتری تعیین می شود. به ویژه ، نویسنده از سال 2008 تا 2012 از صورتهای مالی دقیق سالانه 86 شرکت گوشت در لهستان استفاده کرده است ، سپس سودآوری را از طریق پنج نسبت مختلف ، که ROA ، ROE ، ROS ، نسبت گردش مالی دارایی ها و سهام عدالت قبل از مقایسه است ، محاسبه کرد. در میان شرکتهای داده شدهوی نتیجه گرفت که مهمترین عوامل داخلی مؤثر بر سودآوری این شرکت ها ارزش و ساختار دارایی شرکت ، نقدینگی ، توسعه فروش ، ساختار سرمایه ، بهره وری مدیریت سرمایه در گردش ، سازمان فرآیند تولید و کیفیت کارکنان است. با این وجود ، عوامل خارجی شکل دهنده سودآوری شرکتهای گوشت عبارتند از آب و هوا ، سیاست ، سیستم های حقوقی ، چرخه تجارت ، نرخ بهره و نرخ تورم. به همین ترتیب ، Sivathaasan ، Tharanika ، Sinthuja و Hanitha (2013) عوامل مؤثر در سودآوری کلیه شرکتهای تولیدی ذکر شده در بورس های کلمبیایی و سریلانکا را از سال 2008 تا 2012 بررسی می کنند.، ساختار دارایی ، اندازه شرکت و نرخ رشد ، در حالی که متغیرهای وابسته به نمایندگی از سودآوری ROA و ROE هستند. که در آن ، فقط ساختار سرمایه تأثیر مثبتی بر سودآوری شرکت ها دارد ، در حالی که ساختار دارایی ها ، اندازه شرکت و نرخ رشد هیچ تاثیری در ROA و ROE ندارد.

Lazaridis و Tryfonidis (2006) داده ها را از 131 شرکت ذکر شده در بورس آتن در دوره 2001 - 2004 جمع آوری کردند تا رابطه بین ساختار سرمایه و سودآوری را پیدا کنند. نتایج تحقیق نشان می دهد که چرخه تبدیل نقدی و نسبت بدهی تأثیر متضاد بر سودآوری تجارت دارد ، بر خلاف تأثیر مثبت اندازه شرکت و نسبت دارایی های ثابت به کل دارایی ها. الشاتی (2015) در دوره هشت ساله از سال 2005 تا 2012 در مورد 13 بانک تجاری در اردن انجام داد تا بتواند رابطه بین پرداخت حقوق و سود و سودآوری را ارزیابی کند. یافته ها نشان می دهد که نسبت پرداخت سریع و نسبت سرمایه گذاری تأثیر مثبتی بر سودآوری بانک ها دارد ، در حالی که نسبت سهام و نسبت حقوق فوری از طرف دیگر عوامل منفی است. ارزیابی رابطه بین مدیریت سرمایه در گردش و سودآوری ، Gill ، Biger و Mathur (2010) 88 شرکت ذکر شده در بورس نیویورک بین سالهای 2005 و 2007 را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می دهد که میانگین دوره جمع آوری ، نسبت بدهی و نسبت دارایی ثابتمنفی بر سودآوری تجارت تأثیر می گذارد در حالی که رشد درآمد بر روی الگوی معکوس است.

در ویتنام ، تعداد تحقیقات در مورد عوامل تعیین کننده سودآوری بسیار اندک است. تحقیقات توسط دونگ و سو (2010) بر تأثیر نسبت دارایی ثابت ، چرخه تبدیل نقدی ، میانگین دوره جمع آوری و گردش مالی موجودی در سودآوری شرکتهای ذکر شده در بورس ویتنام در دوره 2006 تا 2008 متمرکز شده است. آنها نتیجه گرفتند که پول نقدچرخه انتقال تأثیر منفی بر سودآوری شرکتها در مقایسه با تأثیر مثبت ناشی از نسبت دارایی ثابت و دوره متوسط جمع آوری دارد. تو و نگوین (2014) از تجزیه و تحلیل رگرسیون داده های پانل جمع آوری شده از 208 شرکت ذکر شده در هر دو بورس اوراق بهادار هو چی مین و بورس اوراق بهادار هانوی استفاده کردند تا رابطه بین سرمایه در گردش و مدیریت سود را در دوره 2006 تا 2012 بررسی کنند. اینکه چرخه تبدیل نقدی نقش مهمی در تأثیرگذاری بر سودآوری مشاغل دارد.

به طور خلاصه ، نتایج حاصل از بررسی ادبیات فوق نشان داده است که بیشتر مطالعات تمرکز بیشتری بر روی یک صنعت خاص و برخی از عوامل خاص مؤثر بر سودآوری دارند. با این حال ، سودآوری در معرض اثرات همزمان بسیاری از عوامل قرار می گیرد و سودآوری در بخش ها متفاوت است. این امر منجر به عدم تحقیقات گسترده و جامع در مورد اقتصاد به طور کلی و مقایسه خاص بین سودآوری صنایع مختلف شده است. در حقیقت ، هر دو تحقیق عملی و نظری انجام شده در کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که رابطه بین عوامل داخلی و سودآوری وجود داشته است ، اما روش های تحقیق و نتیجه گیری تحقیقات مختلف هنوز هم در تضاد است. علاوه بر این ، از آنجا که شرکت های ذکر شده ویتنامی ویژگی های متمایز با تفاوت های قابل توجه در مقایسه با بازارهای بین المللی را نشان می دهند ، لازم است یک مفهوم نظری و عملی جدید برای تعیین عوامل تعیین کننده سودآوری داشته باشید. بنابراین ، این تحقیق در تحقیقات قبلی مناقشه را حل می کند و یک مدل جدید با تمرکز بر تأثیر عوامل داخلی بر سودآوری در صنایع مختلف ایجاد می کند. این عوامل اندازه ، نقدینگی ، پرداخت بدهی ، اهرم مالی و کفایت سرمایه جمع آوری شده بر اساس صورتهای مالی منتشر شده در بورس اوراق بهادار ویتنام است. ما توجه ویژه ای را برای مقایسه بین سودآوری صنایع مختلف ویتنامی از طریق ROA ، ROE و ROS نسبت می دهیم.

3. فرضیه ، مدل تجربی و روشهای تحقیق

3. 1فرضیه

H1: اندازه شرکت با سودآوری همبستگی مثبت دارد.

در تحقیقات خود ، ناندا و پاندا (2018) با جمع آوری اطلاعات جمع آوری شده در بورس سهام هند بین سالهای 2000 تا 2015 ، بر یافتن عوامل خاص شرکت و کلان اقتصادی سودآوری در شرکت های تولیدی متمرکز شده اند. مدل های تجربی نشان می دهد: اندازه شرکتعملکرد مالی را با توجه به افزایش قابل توجه ROA و همچنین حاشیه سود خالص الاغ افزایش می دهد. به همین ترتیب ، بابالولا (2013) ، باومول (1985) ، بلوندل ، گریفیت و رنن (1999) ، دوغان (2013) با این فرضیه موافق هستند زیرا آنها معتقدند افزایش و به روزرسانی در سرمایه مالی می تواند به بهبود ظرفیت کمک کند ،سپس قبل از گرفتن مزایای رقابتی برای دستیابی به سودآوری بالاتر ، پسوند سهم بازار را افزایش دهید. علاوه بر این ، به وضوح می توان دریافت که یک شرکت بزرگتر همیشه منابع بیشتری نسبت به یک شرکت کوچکتر دارد و منجر به مقیاس تولید بالاتر می شود ، بنابراین ، شرکت بزرگتر می تواند انتظار بازده بالاتری را داشته باشد.

H2: کفایت سرمایه تأثیر مثبتی بر سودآوری دارد.

طبق گفته ابنزلر ، اوما و کمیل (2017) ، کفایت سرمایه با سودآوری در شانزده بانک تجاری انتخاب شده در نیجریه بین سالهای 2010 تا 2015 ارتباط مثبت دارد. به همین ترتیب ، صوفیان و حبیب الله (2009) تأثیر کفایت سرمایه را بر سودآوری بررسی کردنددر بخش های بانکی با 220 مشاهده در دوره 5 سال از سال 2000 تا 2005 ، آنها دریافتند که همبستگی مثبت بین کفایت سرمایه و سودآوری وجود داشته است. داشتن همان ایده با محققان قبلی ، Athanasogloua ، Brissimisa و Delis (2008) از فرضیه SCP با پشتیبانی از تکنیک GMM استفاده کردند تا نشان دهند که کفایت سرمایه تأثیر مثبت ROA در بانک های تجاری چین دارد. این امر به این دلیل است که یک بانک با موقعیت سرمایه ای سالم قادر است فرصت های شغلی را به طور مؤثرتری دنبال کند و زمان بیشتری و همچنین انعطاف پذیری در مقابله با مشکلات ناشی از ضررهای غیر منتظره دارد و بنابراین امکان دستیابی به سودآوری بالاتر را دارد.

H3: نقدینگی با سودآوری همبستگی مثبت دارد.

مطالعات Deloof (2003) ، Nickell and Nicolitsas (1999) ، Pattitoni ، Petracci و Spisni (2014) ، Serrasqueiro و Nunes (2008) همه ایده های یکسان از همبستگی مثبت بین نقدینگی و سودآوری شرکت ها دارند. به ویژه ، پاتیتونی ، پتراچی و اسپیسنی (2014) بر اساس نتایج تحقیق گودارد ، تاواکولی و ویلسون (2006) برای تهیه چهار مدل با داده های جمع آوری شده از چندتا و چند کشور و دریافتند که هر چهار مدل قوی را نشان می دهندرابطه مثبت بین متغیرهای مستقل اندازه گیری شده توسط نسبت نقدینگی و متغیر وابسته اندازه گیری شده توسط ROE. این امر به این دلیل است که "سطح بالای نقدینگی می تواند اثرات تغییرات منفی در محیط اقتصادی را کاهش دهد ، خطر عدم توانایی در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت و خطر از دست دادن فرصت های سرمایه گذاری سودآور به دلیل محدودیت های مالی" (نیکل و نیکولیتسا ،1999).

H4: اهرم مالی تأثیر منفی بر سودآوری دارد.

طبق گفته های پاتیتونی ، پتراچی و اسپیسی (2014) ، هرچه بدهی بیشتری استفاده شود ، بازده کمتری در سهام عدالت حاصل می شود. در حقیقت ، اگر شرکت ها بدهی بیشتری کسب کنند ، آنها باید هزینه بهره بیشتری را بپردازند و منجر به محدودیت های نقدی به دلیل پرداخت بدهی دوره ای شوند ، پس از آنکه شاهد کاهش عملکرد عملیاتی باشند ، با مشکلات مالی روبرو شدند. به همین ترتیب ، احمد ، سلمان و شمسی (2015) اظهار داشتند که اهرم مالی تأثیر معکوس آماری معنی داری بر سودآوری در فاصله اطمینان 99 ٪ دارد. این امر به این دلیل است که هرچه بیشتر بدهی هایی که شرکت ها برای تأمین مالی دارایی ها به دست می آیند ، هزینه های مالی بیشتری برای پرداخت بهره و منجر به کاهش سود باقی مانده و از این طریق سودآوری را کاهش می دهد. این فرضیه در نتیجه بسیاری از مطالعات قبلی انجام شده است (Benito & Gertjan ، 2000 ؛ Singapurwoko & El-Wahid ، 2011 ؛ Vintilă & Duca ، 2012).

H5: پرداخت بدهی تأثیر مثبتی بر سودآوری دارد.

بر اساس یافته های تحقیق Alshatti (2015) ، می توان گفت که نسبت پرداخت هزینه پرداخت سودآوری را تحت تأثیر قرار می دهد. این امر به این دلیل است که هرچه بدهی بیشتر باشد ، سطح ثبات مالی که شرکت ها می توانند به آن دست یابند ، بیشتر می شود و به شرکت های استقلال مالی و بهبود امنیت مالی کمک می کند. بنابراین ، شرکت قادر به پیشرفت بهره وری و کارآیی خواهد بود و از این طریق به هدف افزایش سودآوری می رسد.

3. 2مدل تجربی

در این تحقیق ، نویسندگان از روش تحقیقات کمی در مدل های رگرسیون پیروی می کنند: اندازه شرکت ، کفایت سرمایه ، نقدینگی ، اهرم مالی و پرداخت مالیات متغیر مستقل است ، در حالی که سه نسبت سودآوری (ROA ، ROE و ROS) متغیرهای وابسته هستند، با کمک نسخه Stata 2015. پس از انجام بررسی های ادبیات ، عملکرد مالی شاخص های این شرکت مشخص شده است که ROA ، ROE و ROS هستند. این تحقیق از داده های پانل برای ارزیابی تأثیر پنج عامل مختلف از جمله اندازه شرکت ، نسبت کفایت ، نسبت نقدینگی ، اهرم مالی و نسبت پرداخت هزینه در سودآوری استفاده می کند ، که توسط ROA ، ROE و ROS از شش صنعت مختلف در ویتنام اندازه گیری می شود. بین سال های 2014 و 2017.

\ operatorname _+\ varepsilon_ \ end \)

کجا: α0, α1, α2, α3, α4، و α5ضرایب همبستگی هستند. εi,tوادخطای شرکت I در سال t است.

ROA: یک متغیر وابسته است که نشان دهنده سودآوری دارایی ها است و پس از مالیات/کل دارایی ها توسط سود محاسبه می شود

ROE: آیا متغیر وابسته است ، منعکس کننده سودآوری سهام است و پس از مالیات/حقوق صاحبان سهام توسط سود محاسبه می شود.

ROS: آیا متغیر وابسته است که نشان دهنده سودآوری فروش است و پس از مالیات/فروش با سود محاسبه می شود.

Siz (اندازه شرکت): متغیر مستقل است که اندازه شرکت را منعکس می کند و با ورود به سیستم (کل دارایی) محاسبه می شود.

ADE (کفایت سرمایه): متغیر مستقل است که نسبت سهام را منعکس می کند و توسط سهام/دارایی کل محاسبه می شود.

LIQ (نقدینگی): متغیر مستقل است که منعکس کننده نقدینگی است و توسط دارایی های کوتاه مدت/مسئولیت کوتاه مدت محاسبه می شود.

LEV (اهرم مالی): متغیر مستقل است که منعکس کننده اهرم مالی است و توسط کل بدهی ها/حقوق صاحبان سهام محاسبه می شود.

SOL (نسبت SOLVENCY): متغیر مستقل است که منعکس کننده اهرم مالی است و توسط (حقوق صاحبان سهام + کل بدهی)/کل بدهی ها محاسبه می شود.

3. 3روش تحقيق

فرآیند جمع آوری و پردازش نمونه:

مرحله 1: لیست شرکتهای ذکر شده را جستجو کنید.

لیست کاملی از شرکتهای ویتنامی که در شیلنگ و HNX ذکر شده اند تا 31/12/2017 دریافت کنید. در مجموع 1343 شرکت ذکر شده با نام های کامل ، کدهای سهام و معاملات اوراق بهادار. با توجه به معیارهای شیلنگ ، کلیه شرکت ها را به شش صنعت مختلف طبقه بندی کنید: (1) 204 شرکت عمده فروشی و خرده فروشی ، (2) 433 شرکت خدمات ، (3) 91 شرکت کشاورزی ، (4) 452 شرکت تولیدی ، (5) 85 شرکت حمل و نقل ، و(6) 78 شرکت معدن.

مرحله 2: جمع آوری صورتهای مالی.

جستجوی صورتهای مالی سالانه حسابرسی شده و گزارش های سالانه همه 1343 شرکت در چهار سال از سال 2014 تا 2017. تعداد کل گزارش های بدست آمده توسط 1343 شرکت 5372 است (مشاهده کل 1343*4 = 5372 واحد).

مرحله 3: مقدار شاخص را محاسبه کرده و داده ها را تمیز کنید.

نسبت سودآوری (ROA ، ROE ، ROS) را به عنوان متغیرهای وابسته به همراه نسبت مالی داخلی مانند اندازه شرکت ، نقدینگی ، پرداخت ، اهرم و کافی مالی محاسبه کنید. اگر ROA بیشتر از ROE یا ROA نباشد ، یک مرحله بررسی برای حذف نمونه های داده خاص دنبال می شود.

پس از این مرحله ، مشاهدات باقی مانده برای هر صنعت به عنوان جدول 1 ارائه شده است.

جدول 1: نمونه های تحقیق

4. نتایج

4. 1تجزیه و تحلیل توصیفی

به منظور مقایسه عملکرد بین شش صنایع مختلف ویتنامی بین سالهای 2014 تا 2017 ، لازم است که فروش ، سود و سودآوری آنها در دوره معین ارزیابی شود. به طور کلی ، میزان پول جمع آوری شده از درآمد در صنعت عمده فروشی و خرده فروشی بیشترین تعداد را بر خلاف کمترین ثبت شده در کشاورزی در طی چهار سال معین به خود اختصاص داده است. علاوه بر این ، افزایش قابل توجهی در تعداد فروش در شرکت های معدن ، حمل و نقل و خدمات مشاهده شده است در حالی که از سال 2014 تا 2017 شاهد کاهش قابل توجه در سایر شرکت ها بود. به طور خاص ، در بالاترین نقطه در حدود 4،000،000 میلیون ویتنام دونگ در سال 2014 آغاز شد، تعداد فروش در عمده فروشی و خرده فروشی ، قبل از رفتن به 2700،000 میلیون VND در سال 2016 ، 1،000،000 میلیون VND را کاهش داد. در مقابل ، نوسان جزئی در یک روند صعودی در شکل برای خدمات ، تولید و مشاهده شد. حمل و نقل در مقایسه با حداقل کاهش حدود 90،000 در کشاورزی.

از طرف دیگر ، تعداد سود پس از مالیات بر روی الگوی معکوس با رشد تدریجی در تولید ، حمل و نقل و عمده فروشی و خرده فروشی مشاهده می شود. به ویژه ، در حالی که شرکت های حمل و نقل در ابتدا کمترین سود را به دست آوردند که از سال 2015 جایگزین شرکت های کشاورزی شد ، شرکت های تولیدی بیشترین سود را به خود اختصاص دادند. در حقیقت ، سود پس از مالیات حاصل از صنایع تولید تقریباً دو بار و سه بالاتر از رقم برای خدمات و عمده فروشی و خرده فروشی نشان داد. در مقابل ، با شروع دومین نقطه از حدود 130،000 میلیون VND در سال 2014 ، سود کشاورزی به طور ناگهانی دو بار کاهش یافت و در سال 2016 به 60،000 میلیون VND کاهش یافت.، خدمات ، کشاورزی ، تولید ، معدن و حمل و نقل) از سال 2014 تا 2017 ، به طور کلی ، به طور قابل توجهی در محدوده 1. 09 ٪ به 9. 97 ٪ کاهش یافته است. با شروع بالاترین نقطه 6. 8 ٪ در سال 2014 ، ROA کشاورزی در سال 2015 با 0. 3 ٪ کاهش یافت و پس از آن این رقم شاهد کاهش قابل توجهی در حدود 4. 5 ٪ در سال آخر بود. در حالی که رقم تولید و حمل و نقل به ترتیب از 5. 64 ٪ ب ه-4. 33 ٪ و 3. 49 ٪ تا 1. 11 ٪ نوسان قوی شاهد بود ، اما ارقام برای سایر شرکتها با حداقل کاهش تقریباً 1 ٪ در طی دوره معین پایدار ماندند.

شکل 2 تغییرات در نسبت ROE در شش صنعت مختلف ویتنامی از سال 2014 تا 2017 را نشان می دهد. واحدها در درصد اندازه گیری می شوند. آنچه از نمودار مشخص می شود این است که ثبات در ROE از همه صنایع به جز حمل و نقل مشاهده شده است که شاهد نوسان قوی تقریباً 60 ٪ در طی دوره معین بودند. علاوه بر این ، شرکت های تولیدی همیشه در سال 2017 بالاترین میزان ROE را با تقریبا 15 ٪ در سال 2017 تشکیل می دهند که دو برابر بیشتر از رقم برای شرکتهای عمده فروشی و خرده فروشی نشان می دهد. صنایع معدن و خدمات به ترتیب در سال 2017 به ترتیب 5 ٪ و 10 ٪ از همان نسبت 8 ٪ در سال 2014 کاهش یافت. تفاوت بین ROA حمل و نقل و کشاورزی با 55 ٪ ROE بیشتر از کشاورزی درآمد داشت.

شکل 2: ROE از شش صنایع ویتنامی

همچنین در طی سال‌های 2014-2017، ROS در تعداد عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها و صنایع حمل‌ونقل به طور قابل‌توجهی افزایش یافته است، در حالی که کاهش شدیدی در سایر صنایع ثبت شده است. در ابتدا، ROS کشاورزی با 12 درصد بیشترین درصد را داشت، تعداد شرکت های معدن و حمل و نقل به ترتیب با 11- و 6 درصد کمترین درصد را به خود اختصاص دادند. سال 2015 شاهد کاهش شدید ROE برای همه شرکت‌ها در ویتنام به استثنای تولید با افزایش 6 درصدی بود در حالی که سال 2016 الگوی معکوس را نشان داد. در سال 2017، ROS در تولید و خدمات 30 درصد و 5 درصد در مقایسه با رشد 2 درصدی و 40 درصدی در رقم عمده فروشی و خرده فروشی و معدن کاهش یافت.

با توجه به محدودیت مجموعه نمونه و تغییرات سودآوری در شش صنعت مختلف در ویتنام بین سال‌های 2014 و 2017، این مطالعه بر ارزیابی و بررسی سودآوری تنها در دو صنعت تمرکز دارد: خدمات (1516 مشاهده با بیش از 90٪ نماینده)، و تولید.(1236 نمونه با حدود 70 درصد نماینده).

4. 2. تجزیه و تحلیل همبستگی

جدول 2 تعداد مشاهدات، میانه، انحراف استاندارد، حداقل و حداکثر سه متغیر مستقل مختلف (ROA، ROE، و ROS) و همچنین پنج متغیر وابسته مختلف (SIZ، ADE، LIQ، LEV، و SOV) را نشان می‌دهد. در 1343 شرکت در ویتنام بین سالهای 2014 تا 2017. به طور کلی، در حالی که میانگین ROA 0. 01954 است، میانگین ROE و ROS به ترتیب 0. 05577 و 0. 0711- است. علاوه بر این، سودآوری در این شرکت‌ها با بیشترین مقدار کاهش انحراف استاندارد که در شکل ROE ثبت شده است، بسیار متفاوت است.

جدول 2: خلاصه متغیر

جدول 3 همبستگی بین متغیرها را در 1343 شرکت در ویتنام در بازه زمانی 2014 تا 2017 نشان می دهد. آنچه از جدول مشخص می شود این است که همه متغیرهای مستقل به جز ADE و LEV با 0. 6882- دارای سطح همبستگی پایینی با یکدیگر هستند. این بدان معناست که امیدواریم هیچ پدیده خودهمبستگی بین شش متغیر مستقل مختلف وجود نداشته باشد. علاوه بر این، در حالی که SIZ، ADE و LIQ همبستگی مثبتی با هر سه نسبت سودآوری دارند، LEV تأثیر منفی بر ROA، ROE و ROS دارد.

جدول 3: همبستگی متغیر

4. 3. مدل های رگرسیون

4. 3. 1. مدل ROA

جدول 4 نتایج رگرسیون را برای مدل ROA از نظر اثرات ثابت، اثرات تصادفی و روش تعمیم نشان می دهد. به منظور تعیین و ارزیابی پایایی و عقلانیت این مدل، استفاده از آزمون‌های زیر ضروری است:

جدول 4: مدل ROA

تست Hausman برای انتخاب بین مدل FEM یا REM

چون Pارزش(آزمون هاسمن) = 0< 0.05 → H0رد می شود → مدل REM مناسب نیست

در نتیجه ، مدل FEM برای مدل 1 مناسب است.

آزمون تغییرات در واریانس خطا

تست همبستگی

چون پارزش= 0. 0047 0. 05 → مدل GMM برای مدل 1 مناسب است.

تست سارگان Overid. محدودیت ها به دلیل Pارزش= 0.143 >مدل 0. 05 → GMM برای مدل 1 مناسب است.

4. 3. 2. مدل رو

جدول 5 نتایج رگرسیون را برای مدل ROE از نظر اثرات ثابت ، اثرات تصادفی و اثر ثابت تنظیم شده نشان می دهد. برای تعیین و ارزیابی قابلیت اطمینان و عقلانیت این مدل ، استفاده از تست های زیر ضروری است:

جدول 5: مدل ROE

تست Hausman برای انتخاب بین مدل FEM یا REM

چون Pارزش(آزمون هاسمن) = 0< 0.05 → H0رد می شود → مدل REM مناسب نیست

در نتیجه ، مدل FEM برای مدل 2 مناسب است.

آزمون تغییرات در واریانس خطا

تست همبستگی

چون پارزش=0.3030>0. 05 → مدل 2 هیچ همبستگی ندارد

به منظور رفع مشکل واریانس خطا در مدل 2 ، لازم است که برای این مدل یک ماده تنظیم شده به عنوان FEM* در جدول 6 اعمال شود.

جدول 6: مدل ROS

4. 3. 3. مدل ROS

جدول 6 نتایج رگرسیون را برای مدل ROS از نظر اثرات ثابت ، اثرات تصادفی و اثر ثابت تنظیم شده نشان می دهد. برای تعیین و ارزیابی قابلیت اطمینان و عقلانیت این مدل ، استفاده از تست های زیر ضروری است:

تست Hausman برای انتخاب بین مدل FEM یا REM

چون Pارزش (Hausman Test) = 0.0732 >0. 05 → ساعت1رد می شود → مدل FEM مناسب نیست

در نتیجه ، مدل REM برای مدل 3 مناسب است.

تست همبستگی

به منظور رفع مشکل همبستگی در مدل 3 ، لازم است که برای این مدل یک REM تنظیم شده را به عنوان REM* در جدول 7 اعمال کنید.

5- نتیجه گیری و توصیه

5. 1نتیجه

از نتایج تحقیق فوق می توان گفت که می توان تفاوت معنی داری در تأثیر پنج متغیر مختلف مستقل بر ROA ، ROE و ROS مشاهده کرد. به طور خاص ، اگرچه SIZ تأثیر مثبت قابل توجهی در ROA دارد اما تأثیر جزئی بر ROS دارد ، اما تأثیر منفی بر ROE در این شرکت ها در دوره معین دارد. از طرف دیگر ، نسبت کفایت تأثیر مثبت بر ROA و ROS دارد اما بر روی ROE منفی است. در مقابل ، نقدینگی یک شاخص با تأثیر مثبت در ROA و ROE است اما تأثیر منفی بر نسبت سودآوری دیگر دارد. در مرحله بعد ، اهرم مالی تأثیر مثبتی در ROA دارد بر خلاف تأثیر منفی قابل توجهی بر دیگران. سرانجام ، پرداخت بدهی تأثیر مثبتی بر ROA و ROS دارد اما تأثیر منفی بر ROE دارد.

5. 2محدودیت ها

این مطالعه در دوره بهبودی اقتصاد ویتنام بین سال های 2014 و 2017 متمرکز شده است. در مقابل ، بسیاری از مقالات مشهور بین المللی نیاز به زمان تحقیق نسبتاً طولانی دارند و در این زمان عوامل برای تولید بسیار قابل اعتماد نباید نوسان داشته باشندنتیجه تحقیقبا این حال ، به دلیل محدود بودن زمان توسعه بازار سهام در ویتنام ، این مقاله به تازگی دوره چهار سال (از سال 2014 تا 2017) را که بسیار کوتاه است ، مطالعه و بررسی کرده است. علاوه بر این ، در این مدت ، بحران مالی اقتصادی جهانی تأثیر قابل توجهی در بازار داخلی داشته و در نتیجه نوسان شدید در اقتصاد ویتنام خواهد بود. این بدان معناست که داده های جمع آوری شده از شرکتهای ویتنامی در دوره معین حاوی بسیاری از خطرات در نظر گرفته شده است که منجر به تعصب در نتایج تحقیق می شود.

ثانیا ، داده های تجربی از صورتهای مالی مشاغل گرفته می شود. صنعت منتشر شده ممکن است هنوز دقت کاملی نداشته باشد. این ممکن است منجر به انحراف در ساخت و آزمایش مدل های رگرسیون شود که عوامل مالی تأثیر را در سودآوری نشان می دهد.

ثالثاً ، موضوعات تحقیقاتی بسیار کمی در مورد تأثیر عوامل مالی بر سودآوری در بنگاه های ویتنامی وجود دارد. این امر باعث می شود محدودیت های خاصی برای تأیید و مقایسه بین این مقاله با سایر مطالعات تجربی انجام شود. بنابراین ، این تحقیق در حال حاضر در ارزیابی و توضیح تأثیر پنج شاخص مختلف بر سودآوری 1343 شرکت های ویتنامی متوقف شده است.

سرانجام ، این مقاله تأثیر عوامل کلان مانند تولید ناخالص داخلی ، تورم ، نرخ بهره و نرخ مالیات و نه عوامل صنعتی خاص از جمله رقبا ، ترجیحات مشتری ، خاصیت ارتجاعی تقاضا بر اساس قیمت و کشش عرضه را در نظر نگرفته است. به سودآوری 1343 شرکت ذکر شده در بازار سهام ویتنام. بنابراین ، نتایج تحقیق ارائه شده تأثیرات بیشتری بر داخلی این شرکت ها نسبت به کاربران خارجی دارد.

5. 3. توصیه

5. 3. 1. برای دولت

دولت نقش مهمی در تضمین یک محیط تجاری پایدار برای شرکتهای ویتنامی دارد ، به ویژه برای شرکت های منتشر شده برای استفاده از فرصت ها. این به این شرکت ها کمک می کند تا بر بازار مسلط شوند ، سپس قبل از بهبود عملکرد مالی ، توسعه مزیت رقابتی را ارتقا بخشند. برای انجام این کار ، دولت برای استفاده از خطرات وام و استراتژی اعتباری باید سیاست هایی را با دستورالعمل های خاص اعلام کند. به این دلیل است که با نرخ بهره بالا ، این شرکت ها به طور معمول با هزینه های بالای بهره روبرو می شوند و منجر به مشکلات مالی و حتی خطرات ورشکستگی ، به ویژه در شرکت های متوسط و کوچک ویتنامی می شوند. بنابراین ، دولت باید اقدامات زیر را برای کمک به مشاغل داخلی در دستیابی به هدف خود در بهبود سودآوری انجام دهد:

در مرحله اول ، دولت باید اقتصاد را تنظیم و توسعه بنگاه های ویتنامی را با مقررات و اجرای قانون مربوط به استفاده از وام ها با نرخ بهره معقول ترویج کند. این امیدوارم در صورت تکیه بر بدهی به منابع سرمایه ، به این شرکت ها با تحقق خطر و پیشگیری از ریسک احتمالی کمک کند. از آنجا که این شرکت ها نه تنها هزینه های فرصت را با هزینه های بهره استفاده از سرمایه اندازه گیری می کنند ، بلکه شاهد کاهش امنیت مالی به دلیل کاهش قابل توجه در نقدینگی و پرداخت بدهی هستند.

ثانیا ، دولت باید از بنگاه های ویتنامی برای گسترش مقیاس تولید از طریق مشوق های آموزش کار ، تولید و پیش فرض تجارت و ضمانت ورودی پشتیبانی کند. این امر باعث می شود تا مشاغل ویتنامی بتوانند به مشتریان بیشتری نزدیک شوند و سهام بازار را گسترش دهند ، سپس قبل از بهبود سودآوری ، اندازه فوق العاده افزایش می یابد.

5. 3. 2. برای شرکت های ذکر شده ویتنامی

برای شرکت های ذکر شده در ویتنام ، شناسایی عوامل کاملاً متفاوتی مؤثر بر سودآوری در فعالیت در تجارت بسیار ضروری است زیرا آنها بدون شناخت تأثیرگذار سودآور نمی توانند به اهداف خود برسند. نتایج تحقیق نشان می دهد که افزایش اندازه شرکت ها ، مهمترین کمک به مشاغل افزایش سودآوری است. این امر به این دلیل است که اگر شرکت ها اندازه شرکت های خود را گسترش دهند ، آنها اجازه می دهند مزایای رقابتی را پیشرفت کرده و بر سهام بازار تسلط داشته باشند.

علاوه بر این ، مشاغل ویتنامی به دلیل دو دلیل نباید به طور عمده به بدهی ها اعتماد کنند تا بتوانند سرمایه عملیاتی خود را حفظ کنند. اولین دلیل مسئول عدم تمایل بدهی در بنگاهها این است که افزایش نسبت بدهی منجر به افزایش اهرم مالی می شود که تأثیر منفی زیادی بر ROE و ROS دارد. ثانیا ، اگر شاهد افزایش بدهی باشد ، هم نقدینگی و هم در پرداخت بدهی مشاغل کاهش می یابد ، مستقیماً در سودآوری تأثیر می گذارد ، حتی منجر به ناامنی مالی و ورشکستگی می شود.




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 26 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: