سرمایه گذاری در بازار چیست؟تعریف ، فرمول و سؤالات متداول
نوشته شده توسط : Mihayloo

Darkened photo of a business/finance newspaper with text overlay that reads

سرمایه گذاری در بازار - که اغلب از آن به عنوان کلاه بازار برای کوتاه خوانده می شود - ارزش کل بازار سهام سهام ممتاز یک شرکت است. به عبارت دیگر ، این کل ارزش فعلی یک شرکت است که توسط بازار سهام تعیین می شود.

توجه: سهام برجسته شامل کلیه سهام صادر شده توسط یک شرکت - از جمله سهام عادی ، سهام ترجیحی ، سهام محدود و کسانی که در دسترس عموم نیستند. این شامل سهام موجود در خزانه داری یک شرکت نیست.

سرمایه گذاران و تحلیلگران غالباً از کلاه بازار یک شرکت برای بحث در مورد اندازه خود نسبت به سایر شرکت ها استفاده می کنند ، اما این تنها یکی از چندین معیار محبوب است که با ارزش یک شرکت سروکار دارد. بر خلاف سایر معیارهای ارزیابی که ارزش یک شرکت را بر اساس پول نقد ، دارایی و بدهی محاسبه می کند ، کلاه بازار به قیمت سهم گره خورده است ، بنابراین به دلیل احساسات بازار و رفتار سرمایه گذار می تواند در یک دوره نسبتاً کوتاه متفاوت باشد. این در مورد کلاه بازار یک شرکت در یک روز 5-10 ٪ بالا یا پایین نیست.

مهم است که به یاد داشته باشید که کلاه بازار چقدر ارزش یک شرکت را برای عموم مردم دارد ، همانطور که با قیمت سهام خود تعیین می کند. این کل ارزش بازار همه سهام خود است - نه اینکه شرکت در صورت فروخته شدن به شرکت دیگری به عنوان بخشی از ادغام یا کسب ، چقدر هزینه خواهد داشت.

سرمایه گذاری بازار چگونه محاسبه می شود؟

سرمایه گذاری در بازار با ضرب قیمت فعلی یک سهم از سهام یک شرکت با تعداد سهام برجسته برای رسیدن به ارزش کل همه سهام برجسته محاسبه می شود.

Darkened photo of stock information on a screen with text overlay that reads

MC = قیمت سهام * سهام برجسته

فرمول سرمایه گذاری در بازار

کلاه بازار = قیمت سهم فعلی * تعداد سهام برجسته

مثال سرمایه گذاری بازار: TSLA

در 23 نوامبر 2021 ، تسلا حدود 1 میلیارد سهم برجسته و ساعت 4 بعد از ظهر داشت. ET ، آنها با 1110 دلار معامله می شدند. بنابراین ، کلاه بازار تسلا در این مقطع زمانی چه بود؟

کلاه بازار = قیمت سهم فعلی * تعداد سهام برجسته

کلاه بازار = 1،110 دلار * 1 میلیارد

کلاه بازار = 1. 11 تریلیون دلار (از 4 بعد از ظهر ET در تاریخ 11/23/21)

سهام کوچک ، وسط کلاه و سهام بزرگ: تفاوت چیست؟

به طور کلی ، شرکت هایی که دارای کلاه بازار بیش از 10 میلیارد دلار هستند ، کلاه بزرگ محسوب می شوند. بسیاری از شرکت های بزرگ کلاه نام خانوادگی مانند Coca-Cola و Johnson & Johnson هستند. یک سرمایه 2 تا 10 میلیارد دلاری یک شرکت در رده میانه درپوش قرار می گیرد و کسانی که دارای کلاه بین 250 تا 2 میلیارد دلار هستند ، کلاه کوچک محسوب می شوند. شرکت هایی که زیر این آستانه قرار می گیرند ، گاهی اوقات به عنوان میکرو کلاه یاد می شوند.

چرا سرمایه گذاری بازار مهم است؟

کلاه بازار به دلایل مختلف مهم است. اول ، هرچه کلاه بازار یک شرکت بزرگتر باشد ، احتمالاً حجم معاملات سهام آن نیز بیشتر خواهد بود. سهام هایی که دارای کلاه های بزرگ بازار هستند بسیار نقدینگی هستند (خرید و فروش آسان) زیرا بسیاری از سرمایه گذاران و موسسات روزانه با آنها تجارت می کنند. سهام با کلاه های بازار کوچکتر ممکن است برای خرید یا فروش بیشتر طول بکشد.

CAP Market همچنین با ثبات سهام رابطه دارد. هرچه کلاه بازار یک شرکت بالاتر باشد ، احتمالاً نوسانات قیمت آن نیز کمتر خواهد بود. شرکت های بزرگ با کلاه هنوز نوسانات را تجربه می کنند ، اما نه به حدی که شرکت های کوچک کلاه انجام می دهند.

شخصی که 10 میلیون دلار سهام بزرگ را معامله می کند ، تقریباً به اندازه شخصی که 10 میلیون دلار ارزش سهام کوچک را معامله می کند ، بر قیمت سهام تأثیر نمی گذارد. بنابراین ، سهام بزرگ درپوش نسبت به سهام کوچکتر از سهام خطرناک تر است. گفته می شود ، سهام کوچکتر ممکن است فضای بیشتری برای رشد داشته باشد و به طور بالقوه می تواند بازده بالاتری را در موارد خاص ارائه دهد.

کلاه بازار در مقابل ارزش شرکت

ارزش سازمانی که به عنوان "ارزش تصرف" نیز شناخته می شود ، با کلاه بازار متفاوت است زیرا در بازار مشخص نمی شود. این یک معیار ارزشیابی بسیار تحت اللفظی تر است که با افزودن دارایی و بدهی یک شرکت (چیزهایی که ارزش واقعی آن را به عنوان یک تجارت می بخشد) به دست می آید و سپس پول نقد خود را کم می کند (که می تواند برای پرداخت بدهی استفاده شود). این مبلغی است که یک شرکت در واقع برای یک شرکت دیگر فروخته می شود.

کلاه بازار در مقابل ارزش کتاب

ارزش کتاب به ارزش همه دارایی های یک شرکت منهای بدهی های آن اشاره دارد. در صورت انحلال شرکت ، این میزان از نظر تئوری بین سهامداران تقسیم می شود.

ارزش کتاب تقسیم شده توسط سهام برجسته ، ارزش خالص دارایی (NAV) را برای هر سهم فراهم می کند ، یا اینکه چه مقدار پول در دارایی های شرکت هر سهم از سهام یک شرکت را نشان می دهد. به طور معمول ، ارزش کتاب پایین تر از کلاه بازار است. از نظر تئوری ، هرچه کلاه بازار یک شرکت به ارزش کتاب خود نزدیکتر باشد ، با ارزش تر از آن است.

سوالات متداول (سؤالات متداول)

در زیر پاسخ برخی از متداول ترین سؤالاتی که سرمایه گذاران در مورد کلاه بازار دارند که قبلاً در بخش های فوق پوشش داده نشده بودند ، آورده شده است.

آیا کلاه بازار بالا خوب است؟

یک کلاه بالای بازار لزوماً خوب یا بد نیست. یک کلاه بالای بازار به طور معمول نشان می دهد که یک شرکت بزرگ ، مشهور و تجارت آسان است. شرکت هایی که دارای کلاه های بالای بازار هستند نسبت به شرکت هایی که دارای کلاه های بازار کوچک هستند ، نوسانات قیمت کمتری را تجربه می کنند.

کلاه بازار تنظیم شده شناور چیست؟

هنگام محاسبه کلاه در بازار ، تمام سهام ممتاز گنجانده شده است - حتی مواردی که بعید به نظر می رسد دست را تغییر دهند زیرا توسط دولت ها یا موسسات نگهداری می شوند یا در غیر این صورت محدود هستند. از طرف دیگر ، هنگام محاسبه کلاه بازار تنظیم شده با شناور ، فقط سهام موجود در دسترس عموم (یعنی قادر به خرید و فروش در بازار آزاد است) گنجانده شده است. بسیاری از شاخص های سهام محبوب ، از جمله S& P 500 ، شامل شرکت های خاصی بر اساس کلاه های بازار تنظیم شده شناور هستند.

کلاه بازار کاملاً رقیق چیست؟

کلاه بازار کاملاً رقیق شده نه تنها سهام ممتاز موجود بلکه تمام سهام ممتاز ممکن را نیز در نظر می گیرد که می تواند از گزینه های سهام استفاده شود و اوراق بهادار قابل تبدیل به سهام تبدیل شود. با توجه به قیمت فعلی سهام ، می توان کلاه بازار کاملاً رقیق شده را به عنوان نوعی کلاه بازار "بالقوه" تصور کرد.

کلاه بازار چگونه بر قیمت سهام تأثیر می گذارد؟

کلاه بازار واقعاً روی قیمت سهام تأثیر نمی گذارد. در واقع ، این نوع کار را به روش دیگر انجام می دهد. از آنجا که کلاه بازار با ضرب قیمت سهم بر تعداد سهام برجسته محاسبه می شود ، هرچه قیمت سهم شرکت بالاتر باشد ، درپوش بازار آن نیز بالاتر است.

آیا ارزهای رمزپایه مانند بیت کوین دارای کلاه های بازار هستند؟

ارزهای رمزپایه مانند اتریوم و بیت کوین دارای کلاه های بازار هستند و آنها به همان روشی که کلاه های بازار سهام انجام می دهند کار می کنند. برای تعیین کلاه بازار یک cryptocurrency ، تعداد سکه های موجود را با قیمت فعلی یا ارزش هر سکه ضرب کنید.





:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 13 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: