با تورم ، ایرانیان با قیمت بالای مواد غذایی مبارزه می کنند
نوشته شده توسط : Mihayloo

یک زن در یک سوپر مارکت در شمال تهران ، ایران ، شنبه ، 25 سپتامبر ، 2021 ، مغازه های سوپر مارکت در شمال تهران ، ایران. با تحریم های ایالات متحده ، اقتصاد ایران را خفه می کند ، تورم را ضبط می کند و باعث می شود خریداران حیرت زده در کشور بتوانند گوشت و لبنیات را از رژیم های غذایی خود برش دهند و هر ماه کمتر خریداری کنندواد(عکس AP/ابراهیم نوروزی)

یک زن در یک سوپر مارکت در شمال تهران ، ایران ، شنبه ، 25 سپتامبر ، 2021 ، مغازه های سوپر مارکت در شمال تهران ، ایران. با تحریم های ایالات متحده ، اقتصاد ایران را خفه می کند ، تورم را ضبط می کند و باعث می شود خریداران حیرت زده در کشور بتوانند گوشت و لبنیات را از رژیم های غذایی خود برش دهند و هر ماه کمتر خریداری کنندواد(عکس AP/ابراهیم نوروزی)

تهران ، ایران (AP)-مهدی داللاتاری در ماه های اخیر با ترس و وحشت تماشا کرد ، زیرا کالاهای یک بار قابل تحمل در سوپر مارکت مرکزی او تهران از دسترس مشتریان خود خارج شد. ایرانی ها که قبلاً کیسه هایی از غذاهای اصلی را در فروشگاه خریداری کرده بودند ، اکنون تلاش می کنند تا به اندازه کافی برای وعده های غذایی جمع شوند ، زیرا ارز این کشور به پایین ترین نرخ های جدید در برابر دلار می رود.

Dolatyari با بیان اینکه چگونه قیمت آن تقریباً دو برابر شده است ، گفت: "برنج بسیار گران است."

با تحریم های ایالات متحده که هنوز هم اقتصاد را خفه می کند ، تورم رکورددار به ایرانیان معمولی رسیده است که در آن بیشتر صدمه می زند. خریداران حیرت انگیز در حال برش گوشت و لبنیات از رژیم های غذایی خود هستند و هر ماه کمتر و کمتر خریداری می کنند.

ریال ایران در حال حاضر حدود 270،000 دلار است - در مقایسه با 32،000 ریال با قیمت 1 دلار در زمان توافق هسته ای 2015 تهران با قدرت های جهانی. این امر حقوق و پس انداز مردم را از بین برده است.

تورم به 45 ٪ افزایش یافته است ، بالاترین سطح از سال 1994 ، در حالی که قیمت مواد غذایی نزدیک به 60 ٪ افزایش یافته است.

علل چندگانه و همپوشانی دارند. در میان آنها: اقتصاد در حال غرق شدن ویران شده توسط سالها تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران. اختلال در زنجیره تأمین از همه گیر Coronavirus ؛و کاهش مداوم در تولید محلی.

اتاق بازرگانی هفته گذشته گزارش داد که تولید ناخالص داخلی تقریباً 60 ٪ از سال 2017 تا 2020 کاهش یافته است ، با سر خود Gholamhossein Shafeie ، این افت را "هشدار جدی برای آینده اقتصاد ایران" توصیف می کند.

اکنون خانواده ها پول خود را به طور فزاینده ای بی ارزش می یابند و باید غذاهایی را که یک بار در نظر گرفته می شود ، دور کنند.

در مقایسه با یک سال پیش ، قیمت شیر ، ماست و تخم مرغ نزدیک به 80 ٪ افزایش یافته است. به گفته آژانس آمار دولت ، هزینه سبزیجات و گوشت حدود 70 ٪ افزایش یافته است و ارزان ترین اصول مانند نان و برنج بیش از 50 ٪ است.

عذرا عدالت، 63 ساله، یک خریدار خشمگین، گفت: «ما هر روز شاهد گران شدن قیمت ها هستیم."این وحشتناک است. چگونه می توان با این حقوق های کم زندگی کرد؟»

بسیاری از ایرانیان می گویند که کمتر از قبل خرید می کنند.

قانع خیابانی، مادر سه فرزند در تهران می گوید: «اکنون فقط ماهی یک بار می توانم مواد غذایی بخرم."ما باید سکه ها را خرج کنیم."

تحریم‌های شدید در سال 2018 زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت، واشنگتن را از توافق هسته‌ای مهم خارج کرد، مجدداً توسط ایالات متحده اعمال شد و امید به اینکه قدرت‌های جهانی راهی برای بازگشت به این توافق پیدا کنند همچنان مبهم است. مذاکرات در وین بر سر احیای این توافق در ماه ژوئن درست قبل از روی کار آمدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور تندرو ایران متوقف شد، بدون اینکه تاریخی برای ازسرگیری آنها مشخص شود.

به گفته کارشناسان، اقتصاد ضعیف ایران برای چندین دهه از سوءمدیریت رنج می برد، اما تحریم ها، به ویژه در بخش انرژی حیاتی که مانع از فروش نفت خام دولت به خارج از کشور می شود، این کاهش را تسریع کرده است.

مرتضی افقهی، اقتصاددان گفت: علت اصلی تورم بالای فعلی ناکارآمدی داخلی، اداری و اجرایی است. با این حال، از آنجایی که ما به فروش نفت خام وابسته هستیم. و در مورد ارزهای خارجی که از طریق درآمدهای نفتی به دست می‌آیند، تحت تحریم‌ها آسیب‌پذیرتر شده‌ایم.»

کمبود دلار، دولت را وادار کرده است که برای پرداخت بدهی های خود ریال های بیشتری چاپ کند، اقتصاد را تحریک می کند اما تورم را تحریک می کند.

در نتیجه بسیاری از ایرانیان به فقر کشیده شده اند. آمارهای خود دولت نشان می‌دهد که در سال گذشته، تعداد شهروندانی که زیر خط فقر رسمی زندگی می‌کنند - که کمتر از 46 دلار در ماه به خانه می‌آورند - تقریباً 40 درصد افزایش یافته است.

یکی دیگر از قربانیان تورم ممکن است خود خواربارفروشی ایران باشد.

انفجار زنجیره‌های بزرگ و خرید آنلاین، همراه با افزایش روزافزون اجاره‌بها، حاشیه‌های سود کم و کاهش مشتریان، فروشگاه‌های کوچک و متوسط را در تلاش برای بقای خود قرار داده است و قادر به رقابت با تخفیف‌های خرید عمده در فرنچایزهای بزرگ نیستند.

علی دنیایی، 71 ساله، که بیش از چهار دهه پیش خواربارفروشی خود را در تهران افتتاح کرد، گفت: «دیگر اداره مغازه مقرون به صرفه نیست.

فقط قیمت کالاها در خطر نیست، بلکه سرنوشت هزاران صندوقدار، میوه فروش و گوشت برش در خطر است. سعید درخشانی، رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌های ایران هشدار داد که اخراج‌ها در سراسر اقتصاد موج می‌زند و ضربه‌ای دیگر به کسانی وارد می‌کند که از قبل فقط می‌توانند چند کالای ضروری را بپردازند.

درخشانی گفت: «یک خرده فروش نمی تواند زنده بماند. چه اتفاقی برای کسب و کار، خانواده‌هایشان و کسانی که برای آن‌ها کار می‌کنند می‌آید؟»




:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: